Publicerad: 2013-11-20

Viktiga system fungerar efter driftstopp och driftstörningar

NYHET Umeå universitets telefoni, e-post, webbplats, trådlösa nät och lärplattformen Cambro fungerar nu efter dagens driftstörningar. Arbetet med att åtgärda de övriga systemen fortsätter.

– Vi har arbetat intensivt under dagen för att komma tillrätta med de problem som nattens händelser har förorsakat. Nu fungerar ett flertal av de större systemen. Vi kommer att fortsätta arbetet under kvällen och de kommande dagarna för att kunna återställa allt till normal ordning och för att få i gång övriga system, säger Ali Foroutan-Rad, chef för IT-stöd och systemutveckling (ITS) vid Umeå universitet.

Under dagen har ett felsökningsarbete pågått för att ta reda på orsaken till driftstoppet. Det har visat sig att ett antal fysiska komponenter såsom ställverk och säkringar har slagits ut. Samtidigt har enheten för IT-stöd och systemutveckling också försökt att få igång alla system utifrån en prioriteringsordning, bland annat genom att disponera om system- och serverkapaciteten.

– Vi inväntar reservdelar i kväll som förhoppningsvis kommer att göra att vi kan återgå till en normalkapacitet så snart som möjligt. Innan vi har full kapacitet kan systemen uppfattas som långsammare, men vi arbetar så fort vi bara kan, säger Ali Foroutan-Rad
Alla system kommer successivt att verifieras och kvalitetssäkras.

Fortlöpande information finns på:

Redaktör: Karin Wikman