Publicerad: 2024-03-15 Uppdaterad: 2024-03-18, 09:18

Viktigt att förstå specialpedagogers syn på teknologi

NYHET I specialundervisningens värld är det extremt viktigt att förstå hur de blivande specialpedagogerna ser på och förstår användningen av teknologi som ChatGPT. Deras åsikter är avgörande för att skapa bra och inkluderande sätt att undervisa.

kim presentation.jpg

Kim Wickman presenterar resultat från studien "Exploring Special Education Teacher Students Perspectives on the use of ChatGPT - Opportunities and Challenges" i samband med NERA-konferensen. Projektet är finansierat av TAIGA, mikroprojekt.

Studie om specialpedagogers åsikter

Kim Wickman och Eva Mårell-Olsson, från Pedagogiska institutionen, har genomfört en undersökning bland 79 förstaårsstuderande inom specialpedagogik. De använde sig av Visioning som utgångspunkt för att undersöka vad studenterna tycker och tänker om användningen av ChatGPT i specialundervisningen. Nyligen deltog de i konferensen NERA 2024 i Malmö för att presentera sin studie.

Blandade åsikter bland studenterna

De första resultaten visar att studenterna har olika åsikter. Även om de ser potentialen med ChatGPT i specialundervisningen så har de också farhågor. Särskilt oroar de sig över hur exakt teknologin är, vilka etiska frågor den väcker och om lärarna har tillräckliga kunskaper för att använda den på ett bra sätt.

Framtiden för specialundervisningen med AI

Den här forskningen ger oss en bättre förståelse för hur användningen av AI-verktyg kan påverka specialundervisningen i framtiden. Den hjälper också till att diskutera hur vi på ett etiskt sätt kan integrera ny teknologi i utbildningen, samtidigt som den lyfter fram behovet av att förbereda kommande lärare, särskilt inom specialundervisning, med de digitala färdigheter som behövs för att möta elevernas olika behov.

- Att undersöka uppfattningar, erfarenheter och visioner hos studenter inom specialpedagogik om användningen av ChatGPT i relation till deras framtida yrke är särskilt relevant när man tar hänsyn till specialutbildningens sammanhang, eftersom lärare behöver veta vilka strategier, metoder och verktyg de väljer eller väljer bort för att stödja elever i deras lärande. Det viktigaste är att dessa beslut baseras på vetenskapliga grunder. AI är redan nu och kommer att bli en verklighet i ett pedagogiskt sammanhang, oavsett lärarnas uppfattningar och förväntningar på dess fördelar eller nackdelar. Därför behöver studenter under sin akademiska utbildning tränas för att kunna fatta välgrundade beslut i sin kommande yrkesprofession, sammanfattar Kim Wickman.

Referens

Wickman, K., & Mårell-Olsson, E. (2024). Exploring special education teacher students’ perspectives on the use of ChatGPT : opportunities and challenges. NERA 2024 : Abstract Book, 698–698.