Publicerad: 2015-06-04

Viktigt bidrag i betygsdebatten

NYHET Tord Göran Olovsson, Pedagogiska institutionen, försvarade under onsdagen 3 juni, sin avhandling med titeln: Det kontrollera(n)de klassrummet - Bedömningsprocessen i svensk grundskolepraktik i relation till införandet av nationella skolreformer.

Det är den första avhandlingen som handlar om effekter av införandet av betyg i åk 6. Fakultetsoppenten Christian Lundahl som är professor i pedagogik vid Örebro universitet menar att avhandlingen väl beskriver bland annat hur lärare och elever upplever de senare årens reformer kring prov och betyg i lägre åldrar.
- Avhandlingen ger en värdefull, intressant och unik inblick i det bedömningsarbete som sker i klassrummet, säger Christian Lundahl.

Christian Lundahl har gjort ett längre inlägg på forskarbloggen Skolöverstyrelsen.se
Läs Christian Lundahls blogginlägg