Publicerad: 2013-04-15

Viktor och Nathalie vann Utmaningen

NYHET Studenterna Viktor Lindström och Nathalie Olsson på programmet Digital medieproduktion tog hem första pris i tävlingen Utmaningen 2013. Uppgiften gick ut på att att skapa en kortfilm på 37 sekunder på temat Ljusare tider.

Att skapa en film som bara får vara 37 sekunder är sannerligen en utmaningen. Det är också namnet på den tävling som institutionen för Informatik vid Umeå universitet anordnat under våren för studenterna på Digital medieproduktion. En tävling som Viktor Lindström och Nathalie Olsson vann, se deras bidrag här.

Syftet med tävlingen, som förhoppningsvis ska bli årligt återkommande, är att ge de studenter som är intresserade av att skapa produktioner utöver studierna att få samtala om och värdera produktioner, men även till att inspireras av varandra.

– Jag vet att det är många studenter vid programmet för Digital medieproduktion som är kreativa och skapar produktioner vid sidan av studierna, därför känns det extra roligt att få möjlighet att ta del av deras kreativitet och skapande. Det är många som hör av sig och är nyfikna på våra studenter, att få se vad de kan skapa, detta blir ytterligare ett sätt att visa upp goda exempel, säger Karin Danielsson Öberg, programansvarig för Digital medieproduktion.

Årets tävling var första gången som Utmaningen genomfördes och Karin Danielsson Öberg berättar att hon är mycket nöjd med resultatet och samarbetet med Ida Renström, som tidigare varit student på programmet.

– Ida Renström och jag har både utvecklat och samarbetat med Utmaningen 2013. Jag är verkligen glad och tacksam att ha fått bolla uppslag, genomföra utmaningen och sedan utvärdera det hela tillsammans med Ida, hon är otroligt driven och kreativ.

– Tanken är att utmaningen skall bli återkommande, så nu ska vi utvärdera årets omgång och se om vi behöver förbättra något till nästa år.

– Jag vet redan några som är sugna på att anta utmaningen nästa år, vilket känns riktigt bra, jag tror det kommer bli en hård kamp!

Juryn bestod av Elisabeth Andersson, Film i Västerbotten, Erik Vesterberg, tidigare student från Digital medieproduktion, Andreas Lund, lektor i Digital medieproduktion, och Ulrika Frick Lang, kommunikationschef vid Umeå universitet.

Redaktör: Mikael Hansson