Publicerad: 2017-05-29

Vill du engagera dig i Change the game 2017?

NYHET För fjärde året i rad genomförs Change the game i Umeå och Idrottshögskolan är en av medspelarna i arrangemanget. Du som Idrottsstudent har möjlighet att delta som ledare på en Sverigeunik aktivitet "Change the game, lördag 16 september 2017.

Change the game vill öka rörekserikedomen hos barn och unga. Att vara rörelserik är nämligen lika viktigt som att kunna räkna, skriva och läsa. Det är också grundläggande för att barn och unga ska vilja prova på och utvecklas inom olika idrotter utifrån deras villkor. Vi vill att så många som möjligt ska ha lusten och förmågan att röra sig - så mycket som möjligt, så länge som möjligt

Aktivitetsdag 16 september - Change the game behöver din hjälp

Lördagen den 16 september genomförs en ny stor aktivitetsdag med Change The Game. Årets tema - ”Idéer för rörelserikedom”. Hit är alla barn och ungdomar välkomna, nybörjare eller redan aktiva spelar ingen roll. Dessutom är alla föräldrar, ledare och andra intresserade välkomna att delta under de mini-seminarium, ”Pep-talks”, som hålls under denna fullspäckade dag.

Här kommer ni, i egenskap av idrottsstudent på Umeå universitet, in i bilden. Change the game behöver er hjälp under denna viktiga aktivitetsdag. Under dagen har barn i åk 1-6 att möjlighet att delta i Stjärnjakten, en åldersanpassad övningsbana. Barn får på ett kul sätt testa sina gränser, utmana sig själva och prova nya rörelser. Allt i kombination med olika idrottsspecifika övningar och moment. Här skulle vi behöva totalt 12 gruppledare, och vilka passar bättre än ni som idrottsstudent!?

Förra året hade vi ett gäng härliga stjärnor från era utbildningar på plats. De hälsade på barnen när de kom, hjälpte dem att byta skor och höll en kort uppvärmning om ca 5 minuter (främst lite stretch och roliga, enkla övningar. Handlar mest om att aktivera barnen i deras väntan på Stjärnjakten och att vara en trygg punkt för dem). De följde dem genom banan och hjälpte dem tillbaka till sina skor och delade ut en fin vattenflaska till alla i sin grupp.

Förutom er har vi en mängd härliga människor som jobbar under dagen, folk från många olika föreningar och klubbar, från SISU, Idrotthögskolan, gästande föreläsare, folk från Balticgruppen och vi på Heja! samt vår eventpersonal. Ett otroligt häftigt och roligt samarbete! Vi är så glada om du vill vara med i gänget denna dag!

Vad kommer du riktigt göra på Change The Game?

• Genomgång på fredagkväll, Nolia (ca 45 min) - preliminär tid är 18.30, Nolia, fotbollhallen
  • Genomförande, gruppledare Stjärnjakten. 09.15 - 15.45 (grupper om ca 10 - 15 barn/grupp)
  • möta upp barnen i registreringen
  • hålla en kort och lättsam uppvärmning (här få ni ett litet uppdrag att hitta på en kort och kul, lättsam uppvärmning)
  • följa barnen i Stjärnjaktenbanan
  • hjälpa dem tillbaka till sina skor
  • försöka hålla dem i snygga och prydliga led på väg in resp ut från Stjärnjakten
  • säga hejdå och ge alla barn varsin Change The Game-vattenflaska

Ni kommer få låna en t-shirt och ev en jacka av oss på plats. I övrigt vill vi be er, om ni har, bära svarta byxor (träningsbyxor/tights går också fint) samt rekommenderar vi sköna skor. Tips är att ha på sig en långärmad underställströja under t-shirten. Om möjligt gärna en svart/mörk sådan.

Mer information om Change The Game.

Ännu mer detaljerad information kommer att skickas till dig som anmäler ditt intresse.

Anmäl ditt intresse att vara med till Anna-Karin Eriksson, Idrottshögskolan, senast den 9 juni.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson