Publicerad: 2012-02-03

Vill du som företagare få nya infallsvinklar och kontakt med kompetent arbetskraft?

NYHET Ge ditt företag möjlighet till nya/andra perspektiv och värdefulla bidrag till verksamheten genom att ta emot en praktikant! Umeå universitet ger nu fjärde omgången av utbildningen ”Korta vägen” som syftar till att ge utländska akademiker bättre förutsättningar på den svenska arbetsmarknaden.

När du tar emot en praktikant från ”Korta vägen” bidrar du även till ökade integrationsmöjligheter för denna målgrupp. Praktiken sker på heltid under fyra veckor som en del av utbildningen. ”Korta vägen” startar 27 februari 2012 och praktiken är förlagd till höstterminen 2012.

Utbildningen ger den enskilde fördjupade kunskaper i det svenska språket, samhällsorientering och arbetslivskunskap. Utbildningen ger grundläggande IT-kunskaper med fokus på dataprogram som krävs i arbetslivet. Efter detta ingår 4 veckors praktik hos en arbetsgivare vilket följs av yrkescoachning.
Under praktiken skall den enskilde delta i den dagliga verksamheten på arbetsplatsen. Målet är att den enskilde ges möjlighet att utveckla sitt svenska yrkesspråk, ingå i social gemenskap samt att få kännedom om yrket. Under praktikens gång får praktikanten en inblick i arbetslivsförhållanden i Sverige samt möjlighet att skapa kontakter i branschen.

Du som handledare fungerar som praktikantens stöd och delegerar relevanta arbetsuppgifter åt den enskilde att utföra.
Vi hoppas att ni finner detta intressant och ser möjligheter för vad detta kan ge ert företag/arbetsplats.

Kontaktperson: Viktoria Bernhardtson Telefon: 090-786 9611
E-post: viktoria.bernhardtson@adm.umu.se