Publicerad: 2017-09-22

Vill engagera till filmskapande

NYHET När Jesper Nyström, Marcus Björns, Otto Almstedt och Philip Björkstrand gick andra året på Digital medieproduktion föddes idén om Kortfilmskartellen. Det de ville göra var att skapa film utanför klassrummet och samtidigt inspirera andra till att skapa film.

Just nu pågår säsong två av Kortfilmskartellen, ett initiativ av Jesper Nyström, Marcus Björns, Otto Almstedt och Philip Björkstrand, numera alumner från Digital medieproduktion. Kortfilmskartellen startades för lite mer än ett år sedan då alumnerna läste andra året på Digital medieproduktion. De ville ha en anledning till att skapa film på fritiden, och inspirera andra till att skapa film.

Kortfilmskartellen är en återkommande kortfilmsutmaning som sker en gång i månaden under både höst- och vårterminen. Kortfilmskartellen startar med ett temasläpp, sedan har deltagarna en månad på sig att producera en kortfilm inom det givna temat. Efter en månad gått skickas bidragen in till Jesper, Marcus, Otto och Philip, som i sin tur samlar alla deltagare och håller en filmvisning.

– Film är det största intresset för många av oss från Digital medieproduktion. Vi kom på idéen om kortfilmsutmaningar och tänkte att man kanske kan försöka få andra att engagera sig också. Nu har vi kört i över ett år och det blir bara fler som är med och deltar, säger Otto Almstedt.

Kortfilmskartellen är till för att skapa engagemang på ett avslappnat och kreativt sätt där skapandet ligger i fokus. De enda ramarna deltagarna jobbar efter är temat och att filmen ska vara klar en månad efter temasläppet.

Det är Jesper, Marcus, Otto och Philip som tillsammans väljer tema för varje ny omgång av Kortfilmskartellen. Temat släpper de i form av en kortfilm som de själva producerar och lägger upp på deras Youtube-kanal. På Youtube-kanalen publicerar de även bidrag från Kortfilmskartellen.

– Folk vill göra film men kanske inte riktigt har någon anledning att göra det, det krävs ibland någon som tänder gnistan i dem, säger Otto Almstedt.

– Vi tror också att det hjälper med ramarna vi satt, det gör så att folk tar tag i filmskapandet, fortsätter Philip Björkstrand.

– Skulle vi få in en film som inte håller sig till temat visar vi ju självklar den ändå. Temat är där för att vi vill få igång fantasin hos deltagarna. Vi vill få folk att göra film, publicera och visa upp filmer. Det behöver kanske inte vara perfekt, vi är nöjda så länge folk skapar, säger Marcus Björns.

Sedan Kortfilmskartellen startade har det bara blivit fler som deltar. På senaste filmvisningen var det ungefär 50 medverkande och elva olika filmbidrag. Jesper, Marcus, Otto och Philip ser det bara som något positivt. De vill bli större och även nå ut till filmskapare utanför Digital medieproduktion.

– Vi hoppas att kortfilmskartellen i framtiden kommer att fungera som en community. Att deltagare ska kunna använda sig av vår Facebook-sida och skriva om man kanske behöver en skådis eller liknande, det skulle vara kul, säger Jesper Nyström.

För ungefär en vecka sedan startade denna månads Kortfilmskartellen. Temat är beroende och nästa filmvisning är fredag den 13e oktober.

Bilden ovan: Från vänster, Otto Almstedt, Marcus Björns, Philip Björkstrand och Jesper Nyström.

Redaktör: Fanny Routovaara