Publicerad: 2024-04-23

Vill revolutionera videoanalys i realtid

NYHET I dag används många appar och system för att titta på och analysera videor, till exempel när det gäller trafikkontroll och övervakningssystem. Dessa appar behöver snabbt fatta beslut baserat på vad de ser i videorna. Ali Rahmanian, doktorand vid Institutionen för datavetenskap och Företagsforskarskolan, vill revolutionera den tekniken. – Min forskning kan vara särskilt användbar för städer och fabriker som använder videoanalys för att styra processer, säger han.

Text: Elin Olsson

I dagens snabba digitala landskap är efterfrågan på realtidsinsikter från videoanalysapplikationer större än någonsin. Bearbetningsfunktionerna måste vara snabba så att apparna kan fatta beslut på bråkdelen av en sekund.

Ali Rahmanians forskning fokuserar på att revolutionera så kallad edge computing, vilket innebär att datan placeras på kanten (edge) av ett nätverk – nära platsen där den kommer att användas. Fördelen med edge computing är att man får lägre latens, det vill säga snabbare åtkomst till datan, eftersom den bokstavligen måste resa en kortare sträcka.

– Ju snabbare man kommer åt datan, desto snabbare kan apparna fatta sina beslut. Genom att utnyttja kraften i resurser närmare datakällor och slutanvändare syftar min avhandling till att avsevärt minska latensen och förbättra prestandan, säger Ali Rahmanian.

Ali Rahmanian föreslår innovativa metoder för att få olika program att jobba ihop på ett bra sätt. Han tittar också på hur viktigt det är att både enskilda program och hela systemet är bra optimerade. Genom att göra förbättringar både på små och stora nivåer visar han hur de kan jobba bra tillsammans.

– Det gör att datorerna vid kanten av nätverket kan användas bättre, vilket gör att allting fungerar snabbare och smidigare, säger han.

Ali Rahmanian utforskar hur man använder kantorkestrering för att göra det lättare att analysera livevideos. Hans idéer kan hjälpa till att förbättra sättet vi använder videor för att fatta snabba beslut. Forskningen kan vara särskilt användbart för städer och fabriker som använder videoanalys för att styra processer.

– Det möjliggör smidigare och snabbare applikationer för smarta städer och fabriker genom att resursanvändningen förbättras i nätverket. Genom att göra processen snabbare och effektivare kan det också bidra till att spara tid, energi och minska vår påverkan på miljön, säger Ali Rahmanian.

Ali Rahmanians doktorandprojekt har finansierats av Företagsforskarskolan vid Umeå universitet och Ericsson Research.

Om disputationen

Ali Rahmanian, Institutionen för datavetenskap, Umeå universitet, försvarar sin avhandling med titeln Edge Orchestration for Latency-Sensitive Applications måndagen den 29 april. Disputationen äger rum kl. 14.00 i Hörsal, UB. A.240 – Lindellhallen 4. Fakultetsopponent är professor Ada Gavrilovska från Georgia Institute of Technology, Atlanta, GA, USA.

Om Företagsforskarskolan

Företagsforskarskolan vid Umeå universitet bygger på samverkan mellan universitet, forskare och företag eller organisation och syftar till att förena nytta för både samhället och den externa parten samtidigt som en utbildning av nya högkvalitativa forskare sker. Doktoranden får också ett skräddarsytt akademiskt kurspaket. Forskarskolan är öppen för alla discipliner och doktoranden har sin anställning vid Umeå universitet.

Läs mer på Företagsforskarskolans hemsida

För mer information, vänligen kontakta:

Ali Rahmanian
Forskningsassistent