Publicerad: 2012-03-23

Vilse i Venedig – Icelabforskare har modellen

NYHET Vi vet alla hur lätt det kan vara att gå vilse i vissa stora byggnader, säg ett sjukhus. Även om vi gått igenom den några gånger förr hjälper det inte mycket. Hur kan man mäta hur lättnavigerat ett område är? Det är något Umeåfysiker undersöker i en artikel i den prestigefyllda tidskriften Physical Review Letters.

Postdoktor Sang Hoon Lee och universitetslektor Petter Holme, vid institutionen för fysik, har byggt en nätverksmodell för hur människor tar sig fram för att nå en specifik destination. Båda forskarna tillhör den kreativa forskningsmiljön Icelab vid Umeå universitet.

Lee och Holme har använt datorsimulerade navigatörer, med de mest grundläggande egenskaperna hos människor, vilka försöker ta sig från en punkt till en annan i en miljö de inte riktigt känner. Dessa navigatörer har en känsla av riktning och ett minne av var de varit men ingen mental karta över området.

– Genom att jämföra hur snabbt dessa hitta fram till sina mål med den kortaste vägen man skulle fått från en GPS kan man förstå hur lättnavigerad en stadsdel eller en byggnad är, säger Petter Holme.

Forskarna har testat sin metod på olika verkliga kartor – från Manhattan och Boston, till Schweiz järnvägsnät och en labyrint utanför Leeds Castle i England. Naturligtvis lyckas labyrinten lura navigatörerna så de inte navigerar mycket bättre än en person som vandrar slumpmässigt.

Vilken nytta kan denna modell få i praktiken?
– Modellen skulle kunna användas för att underlätta för fotgängare i urbana miljöer. Det kan hända att ett område blir lättare att navigera om man stänger av vissa vägar och passager, säger Petter Holme, som själv har ett mediokert lokalsinne.

Om Icelab:

Integrated Science Lab, IceLab, bildades år 2010 och är en enhet för forskning och utbildning som bygger teorier och metoder för att förstå levande system. Man använder verktyg från fysik, matematik och datavetenskap. IceLab bedriver tvärvetenskaplig forskning och utbildning i skärningspunkten mellan fysik, matematik, samhällsvetenskap och livskunskap. Det finns cirka 20 heltidsanställda i forskargruppen, alla med olika bakgrund vilket bidrar till en unik forskningsmiljö.

Mer om studien:

Artikeln är publicerad i Physical Review Letters 108 2012 och har titeln Exploring Maps with Greedy Navigators. Författare är Sang Hoon Lee och Petter Holme.

För mer information, kontakta gärna:

Petter Holme Telefon: 070-229 83 96
E-post: petter.holme@physics.umu.se