Publicerad: 2016-11-23

Vinteruniversiaden 2017

NYHET Under dagarna 28 januari till 8 februari arrangeras den 28:e upplagan av Vinteruniversiaden, även kallad "Student-OS", i Almaty, Kazakstan. Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet har möjlighet att ansöka om resebidrag från Idrottshögskolan i de fall studenten inte får bidrag från sin förening eller specialidrottsförbund.

Universiaden är en av världens största internationella idrottstävlingar, trots att evenemanget i Sverige är relativt okänd. Deltagarna är universitetsstudenter och evenemanget kallas ofta i folkmun för Student-OS. Sportevenemanget arrangeras vartannat år, uppdelad i en Vinteruniversiad och en Sommaruniversiad.

Vinteruniversiaden 2017

Almaty i Kazakstan står som värdstad 28 januari-8 februari för tävlingarna i följande idrotter:

• Alpin skidåkning
  • Freestyle skidåkning (halfpipe, slopestyle, skicross och puckelpist)
  • Ishockey
  • Curling
  • Konståkning
  • Short track
  • Snowboard
  • Längdskidåkning
  • Skidskytte
  • Backhoppning
  • Nordisk kombination

Ansökan om resebidrag

Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet kan ansöka om resebidrag från Idrottshögskolan i de fall de inte får bidrag från sin förening eller sitt specialidrottsförbund (SF). I motprestation vill Idrottshögskolan att de Elitidrottsstudenterna bloggar om sin vistelse och sitt deltagande i mästerskapen via en länk på Idrottshögskolans hemsida. Ansökan om resebidrag ska ske senast 21 december. Besked om resebidrag för Vinterruniversiaden lämnas innan den 30 december 2016.

Läs mer om UniverisadenAnsök om resebidrag

Redaktör: Anna-Karin Eriksson