Publicerad: 2022-12-15 Uppdaterad: 2022-12-22, 09:19

Virginia Dignum utnämnd till årets profesionella AI-etiker

NYHET Virginia Dignum, professor inom ansvarsfull artificiell intelligens (AI) vid Umeå universitet, är framröstad vinnare av Nordic Data and AI Readiness (DAIR) Awards i kategorin AI Ethics Professional of the Year - årets profesionella AI-etiker.

Text: Hanna Nordin

Förra veckan blev det klart att Virginia Dignum, professor i ansvarsfull AI på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet är utnämnd till vinnare av Nordic DAIR Awards i kategorin 'AI Ethics Professional of the Year'.

– Jag är glad och hedrad över att vinna Nordic DAIR-pris i kategorin årets AI-etiker 2022. Det är inte bara ett erkännande av vad jag och min grupp har åstadkommit på det här området, utan framför allt visar det på vikten av ett ansvarsfullt och etiskt förhållningssätt till utveckling och användning av artificiell intelligens", säger Virginia Dignum.

Ett flertal akademiker och yrkesverksamma var nominerade och under hösten har det varit en öppen omröstning om vem som skulle ta hem titeln.

– Jag vill också gratulera de andra nominerade, en mycket förtjänstfull grupp yrkesverksamma från den akademiska världen, den offentliga och den privata sektorn. Det är ett privilegium för mig att få vara bland mina kollegor", fortsätter Viginia Dignum.

Aktiv i ett flertal AI-initiativ

Virginia Dignum anser att det är viktigt att förstå AIs inverkan på samhällelig, etisk och juridisk nivå och är med i ett flertal AI-initiativ. Hon är bland annat medlem i Global Partnership on AI (GPAI), igh-Level Expert Group on the Implementation of the Recommendation of UNESCO, IEEE Global Initiative on Ethically Aligned Design of Autonomous and Intelligent Systems med flera.

Sedan året 2019 är Virginia Dignum även programföreståndare för det nationella forskningsprogrammet The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society (WASP-HS) som koordineras från Umeå universitet. WASP-HS vision är att främja ny tvärvetenskaplig kunskap inom humaniora och samhällsvetenskap om AI och autonoma system och deras inverkan på mänsklig och social utveckling.