Publicerad: 2010-01-26

Virtuell arena för framtidens språkstudier

NYHET Inspirerande virtuella möten mellan läraravatarer och studentavatarer som kommunicerar i realtid. Språklärare vid Umeå universitet tar de populära men problematiska nätkurserna ett steg vidare.

– När nätkurserna nu inte har fysiska träffar måste vi hitta nya sätt att undervisa, säger Hanna Outakoski, en av de fyra språklärare som står bakom idén till en skräddarsydd virtuell miljö för språkinlärning. Vi kommer i stället att träffas i en virtuell värld för att öva muntligt med våra studenter.

Teamet består av fyra språklärare vid institutionen för språkstudier. De undervisar själva i finska, spanska och nordsamiska och utforskar nu möjligheterna att använda den virtuella världen Second Life för att undervisa på sina nybörjarkurser.

– Den här metoden kräver lite mer när det gäller teknisk utrustning och internetuppkoppling, men möjligheterna är enorma, förklarar Hanna Outakoski. Studenterna kan höra varandra i realtid när de spelar rollspel och dessutom se det hela som en animerad film eller tv-spel, där alla har en egen rollfigur.

De första kurserna i Second Life beräknas kunna ges till hösten. Först ska det produceras övningsmaterial anpassat till Second Life och de olika språkämnenas behov, och metoden ska optimeras så att inte alltför mycket tekniska resurser behövs. De nuvarande nybörjarstudenterna deltar i pilotövningar i Second Life på frivillig basis och har alltså en viktig roll i utvecklingen av de kommande kurserna. Sist men inte minst ska det byggas en virtuell arena för språkstudier vid Umeå universitet, en inspirerande mötesplats med scener för olika typer av övningar. En nätarkitekt ska under våren bygga ett "Språkens hus" i Second Life.

– Det ska ha en scen för möten med läraren, en för rollspel där studenterna kan öva konversationer med eller utan manus, och en för ordkunskaper och teman. Bara för att man väljer att läsa via nätet ska man inte få sämre språkkunskaper.

För mer information, kontakta gärnaHanna OutakoskiInstitutionen för språkstudier, Umeå universitet
Tel 090-786 6326 eller e-post hanna.outakoski@samiska.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink