Publicerad: 2012-11-19

VK: Karriär- och ekonomiplanering vid sidan av idrottskarriären

NYHET Idrottare är väldigt duktiga på att planera sin träning. Nu får elitidrottsstudenterna från Friidrottens prestationscentrum i Umeå (FPC) utbildning i att även planera ekonomin och karriären för att vara redo när idrottskarriären tar slut.

En idrottskarriär är ofta kort och intensiv, vilket gör det viktigt att parallellt förbereda sig för livet som kommer efter den.

Swedbank har i samarbete med Umeå centrum för idrottsvetenskap och Friidrottsförbundet tagit fram utbildningen som leds av Per Elofsson, anställd av Swedbank. Med sina egna erfarenheter från att tävla på världselitnivå, poängterar han vikten av att ta rätt på de möjligheter till kontakter som uppstår under åren som aktiv.

Tanken från universitetets sida är att utbildningen ska underlätta både studier och den egna elitsatsningen för de aktiva, inte minst på ett långsiktigt plan.

(Sammanfattning av reportage i den tryckta utgåvan av Västerbottenskuriren, lördag den 17 november 2012)

Läs mer om Friidrottens prestationscentrum i Umeå (FPC)

Redaktör: Anna Svanbeck