Publicerad: 2013-05-06

VK: Konststudenter tar ett bitterljuvt farväl

NYHET Många skilda uttryck, men samma önskan att utforska människans förhållningssätt till naturen, kroppen och tiden. Den 4 maj slogs portarna upp till Konsthögskolans utställning "Farewell, my lovely."

Ur artikeln: "Den traditionsenliga utställningen på Bildmuseet är i år kuraterad av konstkritikern och kuratorn Joakim Borda och har fått titeln Farewell, my lovely. Efter fem års studier är det fjorton studenter på Konsthögskolan vid Umeå universitet som snart tar sin masterexamen i fri konst och ska kasta sig ut i världen som färdiga konstnärer.

- Titeln anspelar på situationen som de befinner sig i just nu. Ett slags farväl till någonting, men också början på någonting annat. Det finns också en ton av bitterljuv romantik i titeln som Joakim Borda tyckte passade till deras uttryck, berättar Julia Peirone, handledare för masterprogrammet i fri konst."

Läs hela artikeln Konststudenter tar ett bitterljuvt farvälvk.se

Redaktör: Per Melander