Publicerad: 2013-11-05

VK: Urbana älgar och turister i djurvärlden

NYHET Finn Arne Jørgensen, biträdande universitetslektor, miljö- och teknikhistoria, Umeå universitet, skriver i en krönika i Västerbottens-Kuriren om hur "... det är lätt att bli upprörd över oskyldiga vilda djur som avlivas bara för att de inte respekterar våra föreställningar om vem som hör hemma i ett bostadsområde, men här finns det en djupare liggande historia om vårt förhållande till både natur och det urbana.

Finn Arne Jørgensen Foto: Per Melander, UmU

Ur artikeln: "En stad full av teknologi, folk och kultur kan vara en utmärkt livsmiljö för djur – några gånger till och med bättre än ”ren natur”. Stadens infrastruktur erbjuder ett lättåtkomligt utbud av mat, skydd och lättforcerad terräng. Sådana djur som delar människans livsmiljö kallas synantropa. De värdesätter ofta samma saker som vi gör, även om det är av andra orsaker. Ekorrar, duvor och råttor är några typiska exempel, men mötena med älg och björn runt Umeå visar att det kanske också finns synantropa turister i djurvärlden?"

Läs hela krönikan Urbana älgar och turister i djurvärldenvk.se

Redaktör: Per Melander