Publicerad: 2015-04-24

Voices Of Umeå till kalifornien

NYHET Anders Lind, tonsättare och konstnärlig ledare vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet åker till Kalifornien i maj för ett samarbete med Santa Barbara University of California.

Med sig tar Anders Lind det interaktiva musikinstrumentet THE WHEEL QUINTET, vilket är uppbyggt av cykel och skateboarddelar tillsammans med sensorer och div elektronik. Instrumentet ingick som en del av utställningen SINGING INSTRUMENTS, vilken skapats av Lind inom ramen för det konstnärliga forskningsprojektet VOICES OF UMEÅ.

Instrumentet premiärvisades på Västerbottens museum hösten 2013 och har sedan även visats i Berlin sommaren 2014 och ingick även i avslutningsverket EVERYBODY SCREAM!!!, vilket framfördes våren 2014 på Norrlandsoperan som en del av kulturhuvudstadsåret.

THE WHEEL QUINTET kommer att vara i centrum för en konsert som produceras av Lind och THE NOW HEAR ENSEMBLE, som är ensemble in residence vid UCSB. Anders Lind och en tonsättare från San Francisco har skrivit varsitt verk för Linds unika interaktiva instrument och THE NOW HEAR ENSEMBLE. Konserten kommer att uruppföras den 15 maj på Santa Barbara University of California och kommer sedan även att framföras i San Francisco på Center for new music.

Konserten kommer även innehålla verket VOICES OF SANTA BARBARA, där Anders Lind leder 100 studenter vid UCSB med hjälp av THE MAX MAESTRO - ett animerat notationssystem som också utvecklats inom ramen för VOICES OF UMEÅ projektet. Väl på plats är Lind också inbjuden att hålla i presentationer och workshops vid UCSB och även vid Berkeley University of California i San Francisco.

SINGING INSTRUMENTS!

VOICES OF UMEÅ