Publicerad: 2014-11-17

Voices of Umeå till Paris

NYHET Anders Lind, tonsättare och konstnärlig ledare vid institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, är inbjuden till Paris och Ircam institute för en presentation av The Max Maestro – ett animerat notationssystem.

Från framförandet av Voices of Umeå: Everybody scream!!! på Norrlands Operan, Umeå, med illustrationer av det animerade notationssystemet The Max Maestro

Det animerade notationssystemet The Max Maestro, har utvecklats inom ramen för Anders Linds konstnärliga forskningsprojekt Voices of Umeå. The Max Maestro möjliggör med hjälp av enkla animerade grafiska symboler istället för ett noterat partitur att få människor oavsett musikalisk bakgrund och utan tidigare erfarenheter av notläsning att delta i framföranden av komplexa musikkompositioner.

Det animerade notationssystemet testades för första gången vid uruppförandet av Voices of Umeå III: Everybody scream!!!, som framfördes i våras vid Norrlandsoperan av ett 200-tal skolungdomar, universitetsstudenter och Umeåkörmedlemmar.

Nu är Anders Lind inbjuden till Ircam institute i Paris för att presentera systemet under Ircams årliga konferens/workshopdagar, som hålls den 19-21 november. Ircam räknas som ett av världens främsta forskningsinstitut inom områdena ny musik/ny teknik.

Videolänk till The Max Maestro

Ircam institute