Publicerad: 2011-02-02

Walid Raad: Miraculous Beginnings

NYHET Lördag 19 februari kl 13 öppnar Bildmuseet en separatutställning med en av Mellanösterns mest uppmärksammade konstnärer. New York-baserade samtidskonstnären Walid Raad gestaltar följderna av inbördeskrigen i Libanon, för människorna och för konsten. Vid pressvisning och vernissage introducerar han själv sin utställning.

Bildmuseet 19 februari - 25 april 2011

Vårens stora utställning på Bildmuseet är en ambitiös presentation av den amerikansk-libanesiska konstnären Walid Raad som menar att hans arbete på många sätt möjliggjordes av inbördeskrigen i Libanon. I sin konst kartlägger han följderna av den mångåriga konflikten, inte bara för människorna utan också för konsten. Separatutställningen i Bildmuseet visar verk från de senaste 20 åren.

Historien om trettio år av inbördeskrig

Numera bor Walid Raad i USA men hans verk The Atlas Group (1989 – 2004) är djupt rotad i hans erfarenheter som tonåring i inbördeskrigets Beirut. Detta konstverk som utgörs av ett arkiv med fotografier, filmer och anteckningar, attribuerade till både fiktiva och verkliga personer, berättar historien om 30 år av inbördeskrig. Med sin utforskning av det fotografiska mediet och dess konventioner, möjligheter och begränsningar, skapar Raad en komplex berättelse om det moderna Libanon. Han prövar distinktioner mellan fakta och fiktion och ställer frågan: hur en historia och särskilt en som är traumatisk kan berättas och visuellt gestaltas? Nyckelverk inbegriper den fotografiska serierna Secrets in the open sea (1994/2004), Civilizationally, we do not dig holes to bury ourselves (1993/2003), My neck is thinner than a hair: Engines (2001/2003), We decided to let them say, “we are convinced,” twice (2002/2006) och Let’s be honest, the weather helped (1998/2006-7).

I det helt nyproducerade verket, Sweet Talk: Commissions (Beirut) (1987-), redovisar Raad en serie fotografiska uppdrag som han gett sig själv i ett försökt att återge sin hemstad Beiruts föränderliga identitet över tid.

Kommentar till Mellanösterns satsning på samtidskonst

Den avslutande delen i utställningen, Scratching on Things I Could Disavow: A History of Art in the Arab World (2008 – ), tittar närmare på den pågående satsningen på samtida konst i Mellanöstern. Det centrala verket är en modell av ett imaginärt galleri med förminskade versioner av Atlasgruppens arkiv exponerade på väggarna, ursprungligen visad på Sfeir-Semler gallery i Beirut, det första galleriet för samtida konst i Libanon. ”Mina konstverk, speciellt de från Atlasgruppen, krympte när de kom in i Beirutgalleriet”, kommenterar Raad. Modellen åtföljs av stora och i det närmaste monokrona bilder, vars färger har ”lånats” från dokument som brevhuvuden och utställningskataloger i ett försök att komma i kontakt med konstverk och konstnärer från framtiden och det förgångna. Utställningen avslutas med en storskalig projektion av interiörer från de nya konstmuseer som är under uppbyggnad i arabvärlden.

Om utställningen och tillhörande katalog

Till utställningen Walid Raad: Miraculous Beginnings finns också en katalog som publicerats av Whitechapel Gallery och Festival D'Automne à Paris med bidrag av Walid Raad, Achim Borchardt-Hume, Chief Curator, Whitechapel Gallery, Hélène Chouteau-Matikian, författare och curator, Alan Gilbert, författare och poet, och Blake Stimson, professor i konsthistoria vid University of California.

Walid Raad: Miraculous Beginnings har sammanställts av curator Achim Borchardt-Hume. Utställningen är en samproduktion mellan Whitechapel Gallery i London och Bildmuseet, Umeå universitet.

Pressvisning, vernissage och föreläsningsprogram

Pressvisning: Torsdag 17 februari kl 10.00
Vernissage: Lördag 19 februari kl 13.00

Under våren bjuder forskare vid Umeå universitet på öppna föreläsningar i anslutning till utställningen. Föreläsningsprogram

Utställningen pågår till den 25 april. I museets nedre plan visas under samma period utställningen "Se kemi!" med anledning av Kemins år i Umeå.

För ytterligare information

Curator och t.f. museichef Katarina Pierre 090-786 5227, 090-786 9632