Publicerad: 2011-06-16

Wallander-stipendium till forskning om etiska fonder

NYHET Jonas Nilsson, forskare vid Handelshögskolan, Umeå universitet, och Mistra-programmet SIRP, belönas med ett Wallander-stipendium för sin forskning om fondkunders behov av information vid köp av etiska fonder.

– Det är fantastiskt roligt att få stipendiet. Det gör att jag kan utveckla min forskning ytterligare inom socialt ansvar, konsumentbeteende och finansiella beslut, säger Jonas Nilsson.

Han disputerade i höstas med en avhandling där han kartlägger vilken information etiska fondkunder efterfrågar före, under och efter sitt köp. Att välja en etisk fond (SRI-fond eller Socially Responsible Investment-fond) är mer komplicerat än att välja en traditionell fond. Kunden vill både ha en bra avkastning och veta att pengarna bidrar till en hållbar utveckling. I det senare brister många fondbolag.

– Trots att det finns ett hundratal etiska fonder i Sverige och marknaden fortsätter att växa, finns det ett glapp mellan vilken typ av information som kunder efterfrågar och vad fondbolagen tillhandahåller, och här kan mer forskning göra nytta, säger Jonas Nilsson.

Treårigt forskningsstipendium

Wallander-stipendierna är avsedda för att finansiera framstående yngre nydisputerade doktorers fortsatta forskning inom de ekonomiska disciplinerna. Stipendiet är på närmare 1,5 miljoner kronor och ger Jonas Nilsson möjlighet att ytterligare fördjupa sina studier inom området hållbara investeringar och konsumentbeteende. Forskningen kommer att ske inom Mistra-programmet SIRP (Sustainable Investment Research Platform) och vid Umeå universitet.

Jonas Nilssons avhandling Consumer Decision Making in a Complex Environment: Examining the Decision Making Process of Socially Responsible Mutual Fund Investors bygger på enkätsvar från drygt 900 kunder om vilka faktorer som påverkat dem innan, under och efter att de har investerat i en etisk fond. Det är en blandning av etiska och finansiella faktorer som avgör vilken fond kunden väljer.

Foto: Jakob Sörensen

För mer information, kontakta:

Jonas Nilsson Handelshögskolan, Umeå universitet Telefon: 070-720 3993
E-post: jonas.nilsson@usbe.umu.se

Mer information om Handelshögskolans utbildningar och forskningMer information om Mistra-programmet SIRPMer information om Wallander-stipendierna

(Foto: Jakob Sörensen)

Redaktör: Camilla Bergvall