Publicerad: 2007-07-12

Warfvinges resestipendium till Marina Aspholm

NYHET Medicinska fakulteten tilldelar Marina Aspholm Lars Warfvinges resestipendium. Stipendiet, som delas ut vid universitetets årshögtid, uppgår till 96 000 kronor.

Lars Warfvinges stipendium kan inte sökas, utan skall av Medicinska fakulteten vid Umeå universitet tilldelas författaren av den värdefullaste gradualavhandlingen under 3-årsperioden. Stipendiet kommer bl.a. att användas för finansiering av resor till olika vetenskapliga möten.

Ärendet har beretts av Fernströmkommittén, som består av professorerna Bengt Järvholm (ordf), Helena Edlund, Maria Fällman, Ulf Lerner, Tommy Olsson, Solbritt Rantapää-Dahlqvist och Anders Sjöstedt. Sekreterare är medicinska fakultetens kanslichef Svante Lampa.

Aspholm har tidigare tilldelats priset "Young Scientist Award 2005" för Europa av tidskriften Science och GE Healthcare för sin avhandling.

Marina Aspholm bedriver numera sin forskning som EMBO-stipendiat i Michael Kooneys forskargrupp vid Inst. för molekylär biovetenskap, Oslo universitet, Norge, och nås på telefon +47-228 541 38 e-post marina.aspholm@imbv.uio.no.

Redaktör: Bertil Born