Publicerad: 2019-02-07 Uppdaterad: 2023-05-02, 10:25

WCMM beviljar postdoktorresurser

NYHET Fyra forskarsamarbeten vid Medicinska fakulteten tilldelas 2-årig postdoktorresurs från Wallenberg centrum för molekylär medicin (WCMM).

I tilldelningen från WCMM till gemensam postdoktorresurs beviljas, baserat på vetenskapliga meriter och synergistisk potential, följande forskarsamarbeten med varsin postdoktorresurs och 400 tkr i driftskostnad:

Marta Bally och Hugo Lövheim för projektet "Apolipoprotein E and neuron infection by Herpes simplex virus type-1: molecular mechanisms behind the role if herpes simplex in Alzheimer's disease". Postdoktorn kommer att anställas vid Institutionen för Klinisk mikrobiologi.

Intissar Anan och Anders Olofsson for the project "CRISPR/Cas9 for inhibiting transthyretin (TTR) expression in the eye of patients with TTR amyloidosis". Postdoktorn kommer att anställas vid Institutionen Folkhälsa och klinisk medicin.

Francesca Aguilo och Eva Lundin för projektet "Decoding the map of RNA modifications in cancer". Postdoktorn kommer att anställas vid Institutionen för Medicinsk biovetenskap.

Gisa Gerold och Niklas Arnberg för projektet "Identification of adenovirus enterotoxin receptors by high-resolution proteomics". Postdoktorn kommer att anställas vid Institutionen för Klinisk mikrobiologi.

Läs mer om forskning vid WCMM