Publicerad: 2022-10-28

WHO-chefen inleder Kunskapsveckan för skolpersonal

NYHET 1-2 november arrangeras Kunskapsveckan vid Umeå universitet, en konferens för alla som arbetar i skolans värld. I år inleds konferensen av ingen mindre än Världshälsoorganisationen WHO:s generaldirektör, Tedros Adhanom Ghebreyesus, som sedan 2018 är hedersdoktor vid Umeå universitet.

Text: Anna-Lena Lindskog

Det är mycket hedrande att generaldirektören för WHO, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus kommer att medverka digitalt vid inledningen

– Den årliga Kunskapsveckan är något att inte bara slå vakt om utan att vidareutveckla, säger professor Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet. Skolpersonal runt om i landet får tillgång till en helt avgiftsfri fort- och vidareutbildning av yppersta klass inom för skolan angelägna temaområden. Det är också mycket hedrande att generaldirektören för WHO, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus kommer att medverka digitalt vid inledningen.

Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus är den första afrikanen på posten som WHO-chef. Han doktorerade år 2000 vid Universitetet i Nottingham, England, med en avhandling om malaria. Han har sedan fortsatt verka för bättre folkhälsa globalt, förutom med malariabekämpning bland annat med att minska mödra- och spädbarnsdödlighet och HIV/AIDS.

Han besökte Umeå universitet första gången 1997 för en kurs i praktisk epidemiologi och har sedan fortsatt hålla kontakten. Bland annat har ett 15-tal etiopiska doktorander genomfört sin forskarutbildning i Umeå och Tedros Adhanom Ghebreyesus utnämndes 2018 till hedersdoktor vid medicinska fakulteten.

WHO:s generaldirektör deltar med sin föreläsning via länk i Aula Nordica, följt av samtal och frågestund lett av Anneli Ivarsson, professor och överläkare vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa.

Under det inledande konferenspasset i Aula Nordica blir det också föreläsningar på temat minne och inlärning. Jessica K Ljungberg berättar under rubriken ”Hjärnträning för ett långt och friskt liv” om den senaste forskningen inom fältet och vilka fynd hennes egen forskargrupp gjort. Under rubriken ”Vadå strategi? Räcker det inte att jag har läst texten?” fokuserar Bert Jonsson på informationsbearbetning som en nyckel till lärande.

Kunskapsveckan arrangeras i ett samarbete mellan alla fyra fakulteter och Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Syftet är att erbjuda skolanställda kompetensutveckling och ett tillfälle att ta del av rykande färsk forskning, samt att vara en mötesplats för samverkan och erfarenhetsutbyte. Konferensen är helt kostnadsfri att delta i och delar av programmet livesänds på webben.

De två konferensdagarna bjuder på en bredd av föreläsningar och workshops om allt från språk, skrivande och hållbar utveckling till matematiken bakom val, evighetskemikalierna PFAS, hälsa och välmående och kriget i Ukraina.

– För Umeå universitets forskare ges en god möjlighet att visa upp sin breda forskning och få respons på vad de gör, säger Hans Adolfsson. En ”win-win- situation” både för skolans personal och universitetets forskare!

Konferensen avslutas med ett tema om hur skolor och universitet kan samverka kring forskning. Elisabet Nihlfors och Karina Hermansson berättar om ULF – ett samarbete mellan universitet, huvudmän och skolor på nationell, regional och lokal nivå. Det följs av ett panelsamtal som diskuterar vad som krävs för att skolhuvudmän och lärosäten tillsammans kan skapa gemensam och långsiktig samverkan.

Journalister är välkomna att besöka konferensen.

Läs mer om Kunskapsveckan och hela programmet

Följ de livesända föreläsningarna

För mer information, kontakta gärna:

Sara Franke-Wikberg, kansliadministratör, Kansliet för samhällsvetenskap, Umeå universitet
E-post: sara.franke-wikberg@umu.se

Pressbild