Publicerad: 2018-09-26

Ny utställning på Bildmuseet: William Kentridge / The Refusal of Time

NYHET Kan vi någonsin verkligen förstå tidens flykt i en värld i ständig förändring? Som den första konstinstitutionen i Sverige presenterar Bildmuseet William Kentridges The Refusal of Time. Den storskaliga installationen öppnar för allmänheten på fredag 12 oktober.

The Refusal of Time [Att vägra tiden] är en suggestiv betraktelse över tidens natur. Med allusioner till Einsteins relativitetsteori och tankeexperiment, till rymdfärder, Platons grotta och stumfilm har den sydafrikanska konstnären William Kentridge skapat en berörande och fantasifull berättelse om vårt sätt att förstå tid. Kan vi någonsin verkligen förstå tidens flykt i en värld i ständig förändring?

I installationens fem stora projektioner kombineras teckning, animation, fotografi, film, poesi och performance. Ur megafoner på höga stativ strömmar ett komplext ljudspår ut i det mörka rummet, och i mitten en stor mekanisk träkonstruktion som andas med hypnotiskt jämna andetag.

The Refusal of Time växte fram i samtal med Harvard-fysikern och vetenskapshistorikern Peter Galison, och är en uppvisning av Kentridges breda spektrum av konstnärliga praktiker och visuella motiv. Musik och ljudlandskap: Philip Miller. Videoredigering: Catherine Meyburgh.

William Kentridge (f. 1955 i Johannesburg, Sydafrika) är verksam i Johannesburg och betraktas som en av vår tids mest betydande konstnärer. Han är framför allt känd för sina teckningar och animerad film men också för sitt arbete inom teater och opera som scenograf och regissör. William Kentridges mytiska, mångdimensionella verk involverar existentiella, politiska och estetiska frågor, ofta med utgångspunkt i Sydafrikas historia. Hans verk har visats på stora internationella konstmuseer och biennaler över hela världen.

Det här är första gången som The Refusal of Time visas i Sverige. Installationen presenteras här som en inledande del av den kommande utställningen Entangle / Konst och fysik som öppnar i sin helhet 16 november.

Vernissage fredag 12 oktober kl 19.00

William Kentridge / The Refusal of Time öppnas fredag 12 oktober kl 19.00. I samband med vernissagen samtalar Ariane Koek via Skype med vetenskapshistorikern och fysikern Peter Galison, Harvard University, som tillsammans med William Kentridge har utarbetat idén för verket. The Refusal of Time pågår sedan fram till 17 mars 2019.

För ytterligare information, kontakta:

Brita Täljedal
Museiintendent