Publicerad: 2005-10-10

Writing against War - en utställning om Ingeborg Bachmann

NYHET På torsdag den 13 okt invigs en utställning om den österrikiska författaren Ingeborg Bachmann i Humanisthuset – ett samarrangemang mellan österrikiska ambassaden och institutionen för moderna språk. Välkommen!

Utställningen invigs kl. 18.30 av kanslichef Peter Sedlacek i Humanisthusets hörsalsfoajé. Musik och förfriskningar.

"Writing against War" är titeln på en utställning om den österrikiska författaren Ingeborg Bachmann och hennes verk. Det är en multimedial utställning som beskriver sju stationer i Bachmanns liv och det skrivande som tillkom i dessa sammanhang. Genomgående står skrivande och krig i centrum. Utifrån dessa ledord presenteras hennes liv och litterära verk. På stora bilder visas de krigsscener som utgör bakgrunden till Bachmanns texter – hennes "skrivandets politik" – som i denna utställning presenteras både i original och i engelskspråkig översättning.

Några av de texter som ingår i utställningen har aldrig publicerats. Det gäller t. ex. hennes dagbok från år 1945. Utställningen innehåller också CD-skivor med inspelningar där Bachmann själv läser sina texter samt en video med det sista filmporträttet av henne som Gerda Haller gjorde i juni 1973. Detta porträtt är något av ett testamente där Bachmann talar om sin utopi "En dag kommer …" som en motkraft till den krigs- och våldshistoria som aldrig tycks ta slut. Läs mer om utställningen på: www.ingeborg-bachmann.cc/startseite.html

Writing Against War

Ingeborg Bachmann 1926–1973
Utställning i Humanisthusets hörsalsfoajé 13 oktober–11 november 2005

Utställningen är ett samarrangemang mellan Österrikiska ambassaden, Stockholm, och institutionen för moderna språk/tyska, Umeå universitet.

För mer information, kontakta gärna Irene Ullrich, institutionen för moderna språk e-post: irene.ullrich@tyska.umu.se, tel 090-786 62 40.

Redaktör: Helena Vejbrink