Publicerad: 2016-05-09

YLE: "Varför måste mamman dö?"

NYHET I animerade filmer lever mammorna farligt – de blir skjutna, de dödas med spjut, de blir uppätna, de drunknar, eller så dör de bara oförklarligt. Finländska public service-bolaget YLE, uppmärksammar en essä om föräldraskap i animerade filmer av språkforskaren Berit Åström, Umeå universitet.

Berit Åström Foto: Per Melander, Umu

Ur intervjun: "Det här är en viktig fråga eftersom de här filmerna är oerhört populära bland barn, och visar på olika modeller för hur vi ska förhålla oss till varandra inom familjen och utåt i samhället.

De filmer jag tittat närmare på är uttryckligen amerikanska filmer, och om man vill kan man tänka sig att de speglar just det amerikanska samhället. Budskapet som dessa filmer verkar förmedla är att det viktigaste förhållandet är det mellan far och son – mammor är på något sätt i vägen och hindrar far och barn från att skapa några band".

Läs hela intervjun på svenska.yle.fi

Redaktör: Per Melander