Umeå universitet ser främst att ni skickar fakturan i elektroniskt format till oss. I första hand vill vi att ni överför den elektroniska fakturan via PEPPOL.
För att fakturaprocessen ska fungera så smidigt som möjligt och våra betalningar ska göras på förfallodagen, ber vi er ta del av nedanstående information innan ni fakturerar oss.
Faktureringsinformation
Fakturor från svensk leverantör
Från 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig upphandling faktureras med elektronisk faktura. Läs mer om lagkravet angående elektroniska fakturor på DIGG.
Observera att PDF-fakturor inte är ett giltigt format.
För e-handels order ska ordernummer anges i fakturans orderreferensfält. Universitetets inköpsordernummer genereras vid elektronisk beställning till leverantören. Det anges i följande format: IN123456-1
PEPPOL
Elektroniska fakturor kan skickas via PEPPOL-nätverket.
ActorID: 0007:2021002874 GLN: 7350095720424
Svefaktura
E-fakturor kan också skickas genom Pagero AB:s VAN-tjänst för att ta emot e-fakturor. Identitetsbegrepp för universitetet i fakturaväxeln är vårt organisationsnummer 2021002874. Beställarreferens ska anges i fältet "Er referens" (Referensfält 1 enligt Svefaktura- terminologi).
Leverantörsportal
Möjlighet finns att registrera E-fakturor direkt via vår leverantörsportal.
Svenska pappersfakturor ska skickas till:
Umeå universitet PG1099 c/o Azets Document Solutions 751 75 UPPSALA
Referenskod är obligatorisk och ska anges i ett av nedanstående format.
1. Som en alfanumerisk kod bestående av sju (7) positioner: 1234ABC 2. Som en numerisk kod bestående av fyra (4) positioner: 1234.
Leverantör till Umeå universitet uppmanas att alltid fråga efter referenskod vid beställning/motsvarande.