Om artikeln

Preservice Teachers’ Practical Knowledge and Their Sources

Journal of Teacher Education and Educators

Vad handlar artikeln om?

I artikeln undersöker vi idrottslärarstudenters uppfattningar om praktisk kunskap och vilka källor studenterna anger till detta. För att göra detta använder vi oss av det teoretiska begreppet Didaktisk Milstolpe, som vi har utvecklat i projektet för att undersöka idrottslärarstudenters syn på sitt kommande yrke och viktig kunskap. Artikeln bygger på studenters skriftliga beskrivningar av didaktiska milstolpar och intervjuer där vi undersökt vilka källor som finns till dessa.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Studenternas uppfattningar om praktisk kunskap påverkar hur studenterna tar till sig utbildningen och hur de kommer att jobba som lärare i idrott och hälsa efter utbildningen.

Ingår det i en större undersökning?

Studien ingår i ett större projekt där vi undersöker synen på praktisk kunskap, källorna till detta, samt hur det utvecklas under utbildningen.

Vad innebär resultaten?

Resultatet visar att studenternas syn på praktisk kunskap kan klassificeras till 5 olika huvudområden (vad, vem, hur, eleverna, var) och att källorna kommer från 4 områden (ämnesstudier, generella kurser, tidigare erfarenheter, erfarenhet från arbete). Relationen mellan dessa skiljer sig däremot åt, ex. visar resultatet att ämnesstudierna har stor påverkan på studenternas uppfattningar om hur man ska undervisa medans de generella kurserna inom lärarutbildningen har mindre påverkan på detta.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Till skillnad mot mycket av den tidigare forskningen inom området visar resultatet av denna studie att ämnesstudierna har stor påverkan på studenternas uppfattningar om praktisk kunskap.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Det är intressant att forska på sin egen verksamhet och se att undervisningen verkar ha påverkan på studenternas uppfattningar. Det har också varit intressant att använda sig av olika datainsamlingsmetoder för att kunna få en mer heltäckande bild.

Senast uppdaterad: 2022-05-04