Om artikeln

European Physical Education Review

Vad handlar artikeln om?

Nyexaminerade idrottslärares upplevelser av bland annat isolering och marginalisering under den första tiden som lärare, hur detta förändras över tid samt hur de har hanterat detta.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Tidigare forskning har visat att många nya lärare, framför allt idrottslärare, upplever en slags chock när de börjar jobba som lärare, bland annat beroende av att arbetet innebär så mycket mer än att undervisa, samt att yrket många gånger är isolerat och ämnet kan vara marginaliserat. Är den första tiden samtidigt allt för utmanande finns risken att man hoppar av yrket och byter jobb.

Ingår det i en större undersökning?

Studien ingår i ett större projekt där idrottslärarstudenter upplevelser och uppfattningar av ämnet och yrket undersöks i början och slutet av utbildningen samt efter ett tag som färdiga lärare.

Vad innebär resultaten?

Alla lärare i studien upplevde en slags chock när de började arbeta som idrottslärare, hur kraftig denna var berodde på vilka erfarenheter lärarna hade med sig från utbildningen och hur klimatet var på skolan de började arbeta på. Många av lärarna upplevde också att någon form av isolering när de började arbeta, speciellt om de var den enda idrottsläraren på skolan. Många av lärarna upplevde också att ämnet var marginaliserat i början. Efter några år i yrket hade lärarna, framför allt genom att skapa olika nätverk, lärt sig att hantera de olika utmaningarna som finns med yrket och ämnet. För att på bästa sätt förbereda idrottslärarstudenter på deras kommande yrke och ämne bir det därför viktigt att ta upp detta under utbildningen.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Att det var så många av lärarna som tyckte den första tiden var så utmanande och svår.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Det var intressant att få höra dessa lärares berättelser av hur yrket förändrats under de första åren som lärare och vad de gjort för att hantera de olika utmaningar de haft. Med utgångspunkt i resultaten tror vi att vi kan förbereda våra studenter bättre under utbildningen på att börja jobba som idrottslärare.

Referens

Ferry, M., & Westerlund, R. (2022).  Professional networks, collegial support, and school leaders: How physical education teachers manage reality shock, marginalization, and isolation in a decentralized school system. European Physical Education Review. DOI: 10.1177/1356336X221114531

Senast uppdaterad: 2022-08-12