"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

A Methodological Blueprint for Developing Interventionist Educational e-research: the Case of the Digital Change Laboratory

Nordic Journal of Digital Literacy

Vad handlar artikeln om?

Artikeln är ett så kallat position paper, där jag driver positionen att digitala teknologier kan användas för metodutveckling. Specifikt handlar det i så fall om att först grundligt förstå en metodologis teoretiska och filosofiska principer och med dessa som grund sedan gå vidare med en eventuell användning av digitala teknologier. I artikeln ställer jag till exempel digitala teknologiers möjligheter för samarbete över tid och rum i relation till metodologin the Change Laboratory som främst utvecklats i den finska traditionen av kulturhistorisk aktivitetsteori.   

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

I grund och botten handlar det om att vara eftertänksam. Som forskare ställs man inför en uppsjö teorier, filosofier, metoder och metodologier med tillhörande principer och traditioner. Bryts t.ex. en tradition genom användningen av digitala teknologier är det bättre att göra det medvetet och kalla det utveckling.

Vad innebär resultaten?

Resultaten är dels ett tillvägagångssätt (en ’blueprint’) för att bedriva metodutveckling med en redan existerande metodologis kärna om grund, dels specifikt en genomlysning och möjlig utveckling av ett Digital Change Laboratory.

Var det ett spännande arbete?

Texten är en vidareutvecklad essätext jag skrev i kursen Aktivitetsteori i praktiken, sommaren 2019 i Trollhättan på Högskolan Väst. Spännande är kanske inte rätt ord, däremot utmanande och därför rolig.

Referens

Siljebo, J. (2022). A Methodological Blueprint for Developing Interventionist Educational e-research: the Case of the Digital Change Laboratory, Nordic Journal of Digital Literacy 17(2), 135-145. https://doi.org/10.18261/njdl.17.2.

Senast uppdaterad: 2022-06-16