Om artikeln

Journal for the Education of the Gifted

Vad handlar artikeln om?

I artikeln undersöks förutsättningarna för att identifiera särskilt begåvade barn i deras första möte med det svenska skolsystemet, förskolan.

Hur samlade du in material?

Intervjuer genomfördes med 10 förskollärare och 5 rektorer om deras kunskaper om särskild begåvning och förslag på hur dessa barn kan uppmärksammas och hanteras inom svensk förskola.

Vad innebär resultaten?

Resultatet visar att det råder bristande kunskaper om särskild begåvning bland respondenterna och att deras föreställningar om att hantera dessa barn innebär flera dilemman. Exempelvis, balansen mellan att identifiera utan att exkludera eller att ge särskilt stöd och samtidigt skapa känslan av gemenskap. Resultaten visar också att rektorer har en nyckelroll om särskilt begåvade barn blir uppmärksammade eller inte.

Trots avsaknad av formella kunskaper om särskild begåvning ställer sig respondenterna positiva till att förskolan kan vara en bra miljö att uppmärksamma särskild begåvning. Detta för att förskolans undervisning är flexibel, barnen kan leka åldersöverskridande, att barnen stannar i förskolan fler år och att personalen jobbar i arbetslag.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Det som förvånar är att ingen respondent lyfte några positiva effekter särskilt begåvade barn kan ha för andra barn eller för förskolan i stort.

Något mer?

Avslutningsvis är rektorerna och förskollärarna mycket kritiska till överföringsprocesserna mellan förskolan och grundskolan – och menar att mottagande grundskola generellt visar lite eller inget intresse för förskolan som utbildningsområde. Eller som en respondent uttryckte: Visst kan vi uppmärksamma begåvade barn på förskolorna, men om den mottagande skolan tar inte sitt ansvar och fortsätter den utbildning för barnet som vi har introducerat – vad är då vitsen?

Referens

Nordström, M. E. (2022). Swedish Preschool Teachers and Principals’ Conceptions of Giftedness and Gifted Education. Journal for the Education of the Gifted. https://doi.org/10.1177/01623532221105602

Senast uppdaterad: 2022-08-12