Om artikeln

Teaching and learning in integrated social studies: What knowledge is most important for students to acquire?

Journal of Social Science Education

Vad handlar artikeln om?

Artikeln innehåller en analys av ämnesintegrerad undervisning i SO-ämnena – och hur olika inriktning på undervisning kan påverka elevers lärande.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Integrering eller inte av SO-ämnena har varit en central fråga i svensk skoldebatt under många år. I den senaste läroplanen (Lgr 11) finns centralt innehåll och kunskapskrav för årskurs 4-9 i de enskilda ämnena vilket pekar på en tydlig intention till ämnesuppdelad undervisning, samtidigt som det också anges att eleverna ska ges möjlighet att arbeta ämnesövergripande. Denna motsättning kan sägas vara grunden i forskningsintresset, både för denna artikel, och för andra artiklar som jag har skrivit inom samma projekt.

Ingår det i en större undersökning?

Ja det ingår i ett projekt om ämnesintegrering i SO-ämnena på mellanstadiet. Artikeln bygger på empiri från samtliga skolor (4 st) och temaarbeten i SO (10 st) som jag samlat in data ifrån under projekttiden.

Vad innebär resultaten?

Att det kan vara gynnsamt för undervisning och elevers lärande att ta alla läroplansmål med koppling till SO i beaktande, och inte bara de mål som anges i de enskilda ämnenas kursplaner.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Ja lite grann, angående att resultaten så pass tydligt visar på olika sätt att undervisa och lära i SO, sett utifrån olika delar av läroplanen.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Ja, bland annat för att jag använde mig av för mig delvis nya teoretiska begrepp vilket var lärorikt men även för att begreppen kunde bidra till att förtydliga och precisera resultaten. Det var även roligt att få till en artikel där stora delar av det empiriska materialet från projektet som helhet bildade underlag.

Länk till artikeln

Senast uppdaterad: 2022-02-04