Om artikeln

Made in Sweden? Configured digitalized school leadership practice

Journal of education policy

Vad handlar artikeln om?

Artikelns fokus ligger på styrning av skolans digitalisering i Sverige. Exemplet som lyfts fram är Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) - en central organisation i skolans digitalisering idag - och specifikt verktyget LIKA Ledning som SRK säger hjälper skolledare med digitalisering.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Dels framhålls det att LIKA Ledning har använts av många skolledare i Sverige sedan 2015 och om så är fallet är det viktigt att förstå mer ingående hur instrumentet gör skolans digitalisering. Dels finns det liknande instrument i många olika länder där det går att förstå LIKA Ledning som en del av en större styrningskontext, men där SKRs instrument kan sägas vara unik på sitt sätt att styra skolans digitalisering genom skolledare.

Ingår det i en större undersökning?

Artikeln ska utgöra en del av min sammanläggningsavhandling.

Vad innebär resultaten?

Dels visar resultaten att skolans digitalisering som den är inskriven i LIKA Ledning, blir en relativt simpel, teknisk lösning. En teknisk lösning som åsidosätter nästan alla sociala, kulturella och historiska betingelser för digitalisering i skolan. Dels visar resultaten att det finns risk att den ”hjälp” skolledare får genom användningen av LIKA Ledning är att skjuta ansvaret från en ”ledningsnivå” till en ”lärarnivå”.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Att SKR verkar styra skolledare att nedprioritera sin egen historiska förståelse av digitalisering tycker jag är förvånande och spännande.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Det som varit roligast med studien i sin helhet – den började 2019 - har varit att utveckla den teoretiska förståelsen för hur SKR styr skolans digitalisering genom LIKA Ledning. Vi vet redan att skolan överlag är politiskt styrd, men digitalisering i skolan verkar aldrig fastna i något nåbart efter att det finns en dator på varje skolbänk, det är en spännande styrningsparadox.

Referens

Josef Siljebo (2022) Made in Sweden? Configured digitalized school leadership practice, Journal of Education Policy, DOI: 10.1080/02680939.2022.2156620

Senast uppdaterad: 2022-12-20