"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

Gender, passion, and 'sticky' technology in a voluntaristically-organized technology makerspace

Engineering Studies

Vad handlar artikeln om?

Artikeln redovisar resultat från etnografiskt fältarbete och intervjuer från ett s.k. öppet ”makerspace” beläget på campus vid en svensk teknisk högskola.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Ett makerspace är en mer informell lärandemiljö öppen för alla teknikintresserade att besöka och arbeta på sina egna teknikrelaterade projekt. Vi har intresserat oss för dylika miljöer eftersom de framstår som välkomnande och inkluderande för alla. Samtidigt vet vi från tidigare forskning att det finns en stark koppling mellan maskulinitet och passion för teknik. Vi har därför undersökt hur spänningen mellan passion och maskulinisering av teknik ser ut i en makerspace-miljö, som alltså skulle kunna demokratisera teknik och utmana traditionella könsmönster.

Detta är viktigt att undersöka för att kunna skapa ny kunskap för att förstå inkluderings- och exkluderingsprocesser i relation till teknikutbildning och alltså centralt för elever, studenter, lärare, forskare och aktivister intresserade av att öppna upp teknikfältet samt för framtida rekrytering till högre utbildning.

Ingår det i en större undersökning?

Studien är en del i ett av Vetenskapsrådets finansierade projekt, Nörden som grindvakt? Föränderliga relationer mellan kön, ras och teknik.

Vad innebär resultaten?

Resultaten av studien visar att passionen för teknik blir som ett sorts socialt lim som för samman endast en utvald grupp teknikpassionerade män.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Vi drar slutsatsen att detta undergräver potentialen för att demokratisera teknik och vi frågar oss i vilken grad öppna makerspace kan bidra till att pluralisera teknikutbildning.

Referens

Ottemo, A., Berge, M., Mendick, H., & Silfver, E. (2023). Gender, passion, and ‘sticky’ technology in a voluntaristically-organized technology makerspace. Engineering Studies, 15(2), 101–121. https://doi.org/10.1080/19378629.2023.2203396

Senast uppdaterad: 2023-10-03