Om artikeln

Workplace learning, power, and practice: modes of participation for civilian criminal investigators

Vocations and Learning

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om civila utredare i polisen. En stor mängd civila (icke polisutbildade och utan polisbefogenheter) har anställts i polismyndigheten. De är ofta högutbildade kvinnor som kommer till en traditionellt manligt kodad organisation där flertalet har en kortare högre utbildningsbakgrund. Studien bygger på intervjuer av 71 civila och poliser över hela landet. Vi frågade dem, bland annat, om deras situation, deras lärande, deras utvecklingsmöjligheter och deras syn på vad en duktig utredare gör.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Studier inom arbetsplatslärande saknar ofta ett kritiskt perspektiv. Ett grundantagande, som vi ifrågasätter, är att lärande alltid är ”gott”. Det vi vet väldigt lite om är när det finns situationer där anställda hålls tillbaka, när en grupps lärande och kompetens upplevs som hotfullt, eller när anställda inte vill eller tillåts lära. Dessa situationer behöver vi mer kunskap om.

Ingår det i en större undersökning?

Artikeln ingår i projektet ”Genus, status och professionsgränser inom brottsutredning” med finansiering av FORTE och som leds av Ulrika Haake.

Vad innebär resultaten?

Artikeln beskriver att man kan ha olika syn på vad civila är, vad de kan, och vad de kan bidra med i polisen. Beroende på synsätt blir det här ibland problematiskt för polisen, då det finns civila som saknar karriärvägar eller överväger att sluta. I ett annat synsätt betraktas civila som ”andra klassens medborgare”. Vi visar att arbetsplatslärande är präglat av frågor om makt och status, vilket som sagt inte har haft tillräckligt fokus i tidigare studier.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Det som förvånade oss är den stora andel civila som anser att de i kraft av akademisk skolning och högre driv är bättre utredare än poliser. Dessa upplever ofta att polisen inte uppskattar deras kompetens.

Referens

Lindberg, O., Rantatalo, O., & Haake, U. (2023). Workplace learning, power, and practice : modes of participation for civilian criminal investigators. Vocations and Learning. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1007/s12186-023-09335-w

Senast uppdaterad: 2023-10-09