Om artikeln

European Journal for Sport and Society

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om hur idrottslärare, när de arbetar med att implementera en ny reform, anpassar sig till och hanterar olika typer av samhälleliga förväntningar på idrottsämnets utformning.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Därför att vi bakvägen kan säga något om vilka förväntningar som upplevs mer viktiga än andra, vilket i sin tur kan ge oss en hint om ämnets utveckling.

Ingår det i en större undersökning?

Studien är en del av min avhandling.

Vad innebär resultaten?

Hur idrottslärare anpassar sig till och hanterar samhälleliga förväntningar påverkar hur de utformar och strukturerar sina lektioner samt vilket innehåll som anses relevant. Idrottslärare anser inte att de i någon större utsträckning påverkas av externa förväntningar eller åsikter men samtidigt besvarar de sådana förväntningar genom att främst förstå relevant ämnesinnehåll i relation till tankar om fysisk aktivitet, skolprestation och framtida välbefinnande.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Resultaten visar att många skolor har olika typer av samarbeten med idrottsrörelsen. Det var inte samarbetena i sig som förvånade mig utan det faktum att idrottslärare tillsynes oreflekterat ”gav bort” sin undervisning till tränare inom idrottsrörelsen. Samarbetena innebar med andra ord att det i vissa fall var tränare som genomförde undervisningen och inte lärarna.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Ja, därför att resultaten även säger något om samtida normer och värderingar beträffande skola och utbildning.

Referens

Lindkvist, L. (2023). Navigating uncertainty: how do PE teachers respond to competing institutional pressures? European Journal for Sport and Society. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1080/16138171.2023.2182981

Senast uppdaterad: 2023-03-01