Om artikeln

How Do Preservice Teachers Produce and Reproduce Knowledge When Participating in a Subject Matter Course?

Scandinavian Sport Studies Forum

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om vad som händer när idrottslärarstudenter deltar i en ämnesdidaktisk kurs. Jag har observerat studenternas möten med sin utbildning och hur kontinuitet och förändring tar sig uttryck i deras lärandeprocesser. Närmare bestämt har jag undersökt hur deras tidigare erfarenheter medverkar i den mening de skapar i dessa möten, hur meningar över tid hänger ihop och hur nya meningar skapas.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Forskning har pekat på idrottslärarutbildningens svårigheter att utmana idrottslärarstudenternas syn på idrottsämnet och för studenterna att reflektera mer kritiskt. En kunskap om hur kontinuitet och förändring samspelar i idrottslärarstudenters meningsskapande ger i sin tur en förståelse för vilket lärande som möjliggörs i olika möten med undervisningen.

Ingår det i en större undersökning?

Artikeln ingår i min avhandling.

Vad innebär resultaten?

Resultaten visar vikten av att lärtillfällena planeras så att studenterna möter en undervisning som integrerar det som av tradition kallats teoretiska och praktiska kunskaper. De förväntningar på vilket lärande som ska ske i en idrottshall respektive i en lektionssal gör vissa utbildningssyften mer förenliga med studenternas erfarenheter. När studenterna har svårt att förstå syftet med ett undervisningsinnehåll utifrån sina tidigare erfarenheter visar de stort behov av stöd i deras lärandeprocess. I min studie har jag kunnat se att lärarutbildarna kunnat hjälpa studenterna att skapa relationer mellan ny och tidigare erfarenhet genom en kontextualisering av undervisningsinnehåll och ett medvetet användande av begrepp som gör den röda tråden genom utbildningen mer tydlig. Utifrån resultaten kan man även diskutera hur ett normkritiskt lärarperspektiv kan både utmana lärarstudenter och vara inom räckhåll för deras förförståelse.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Studien stödjer tidigare studiers problematisering av en dualistisk tanke om teoretiska och praktiska kunskaper. I min studie kommer det till uttryck genom utmaningen i att ha dubbla syften för en lärandesituation - att studenterna ska parallellt utveckla egen rörelseförmåga och ett lärarperspektiv på att undervisa rörelseförmåga. Det som är nytt, även om det kanske inte är förvånande, är att om lärandet studeras över tid och över kontexter kan förändring träda fram tydligare.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Det var väldigt spännande att följa studenterna över en relativt lång tid och observera hur de i handling visade på hur olika delar av den ämnesdidaktiska kursen möjliggjorde och förhindrade en utveckling av ett lärarperspektiv.

Referens

Westerlund, R. (2023). How do preservice teachers produce and reproduce knowledge when participating in a subject matter course? Scandinavian Sport Studies Forum, 14, 29–52. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-205542

Senast uppdaterad: 2023-03-09