Om artikeln

The vocational teacher, an inventor in special needs education: a study on Swedish vocational programmes

Nordic Journal of Vocational Education and Training

Vad handlar artikeln om?

Den handlar om hur yrkeslärare i svenska gymnasiala yrkesutbildningar arbetar med specialpedagogisk verksamhet.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Det forskningsmässiga skälet är att det finns få svenska studier i temat, vilket är nödvändigt för att än bättre undervisa våra studenter i specialpedagogik vid Yrkeslärarprogrammet och den fristående kursen "Specialpedagogik för yrkeslärare", som utgör det undervisningsmässiga skälet. Ett tredje skäl är att studien stärker vår kunskap i samverkande sammanhang, exempelvis är resultatet användbart när vi samarbetar inom ULF och i samarbete med andra universitet i Sverige och Norden.

Ingår det i en större undersökning?

Ja, studien var möjlig att genomföra via ett UHR-samarbete.

Vad innebär resultaten?

Att vi nu har mer kunskap om hur yrkeslärare arbetar med särskilt fokus på specialpedagogisk verksamhet.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Det som var mest förvånande eller kanske mer oroväckande var att yrkeslärarna har lite eller inget stöd från gymnasieskolans specialpedagoger. Trots detta visade analysen att lärarna hade elevens bästa i fokus och att dom var verkligliga professionella innovatörer när det gällde att anpassa och möta alla elevers behov i klassrummet.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Absolut! Intervjuerna och mötena var helt fantastiska och yrkeslärarna tog sig gott om tid att beskriva och förklara vilket gjorde att vi erhöll ett rikt och omfattande datamaterial.

Referens

Holmgren, R., & Pettersson, G. (2024). The vocational teacher, an inventor in special needs education : a study on Swedish vocational programmes. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 13(2), 100–123. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458x.23132100

Senast uppdaterad: 2024-03-07