"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

‘We have- we had a digital debt’: a case of digitalized school leadership practice

Learning, Media & Technology

Vad handlar artikeln om?

Den handlar om ett case där alla rektorer i en kommun deltog i ett skolutvecklingsarbete riktat mot digitalisering. Jag fokuserade specifikt på vilken mening digitalisering i skolan ges av olika aktörer i ett sådant arbete. Rektorerna genomförde Skolverkets så kallade Leda digitaliserings-modul och det jag analyserade var dokument från den modulen, intervjuer med rektorerna samt rektorernas så kallade utvecklingsplaner som modulen ska utmynna i.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Vi kan förutsätta att digitalisering i skolan ges olika meningar, som allt annat. Frågan är om det finns vissa meningar som dominerar och vad det i så fall kan innebära. Finns det till exempel meningar som är överdrivna men tas för givet är det problematiskt. 

Ingår det i en större undersökning?

Artikeln är den publicerade versionen av min fjärde avhandlingsstudie.

Vad innebär resultaten?

Resultaten visar att vad vi kan kalla hajp om digitalisering i skolan finns på olika nivåer och verkar inte möta mycket motstånd i skolutvecklingsarbete.     

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Rektorerna i kommunen pratade om en digital skuld. Det var en intressant och överraskande rekontextualisering av hajp om digitalisering i skolan.  

Var det en spännande studie att göra och varför?

Absolut. Att jämföra de tre materialen i relation till varandra och olika (men samma) meningar om digitalisering i skolan var spännande.

Referens

Siljebo, J. (2024). ‘We have- we had a digital debt’ : a case of digitalized school leadership practice. Learning, Media & Technology. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1080/17439884.2023.2301099

Senast uppdaterad: 2024-01-16