Om artikeln

The mismatch between teaching and assessing professionalism: a practice architecture analysis of three professional programmes

Studies in Continuing Education

Vad handlar artikeln om?

Artikeln handlar om hur lärare undervisar i och bedömer professionalism på läkar-, polis- och socionomutbildningen och hur detta möjliggörs och begränsas. Kursinnehåll som syftar till att utveckla studenternas professionalism kräver kritisk känslighet i bedömningar. Inriktningen och placeringen av innehållet innan man kommer in i yrkeslivet innebär svårigheter att bedöma "bra" och "mindre bra" professionellt beteende hos studenten. Studien bygger på dokument (kursplaner, studieguider, lektionsplaneringar), lärarintervjuer och deltagande observationer av övningar kopplade till professionell utveckling.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Kontaktyrken där man arbetar med och för människor i svåra möten med hög emotionell belastning och ibland livsavgörande beslut ställer höga krav på förmågan att agera professionellt. Hur studenter förbereds på en komplex yrkespraktik och hur de blir bedömda är pedagogiskt intressant och får implikationer för professionsutbildningar på olika sätt, då högre utbildning är en förberedelse för professionen. Det finns en bred enighet om vikten av att utveckla professionalism, men det är samtidigt ett ämne som ofta är ifrågasatt och förknippat med problem som brist på konsensus och otydlighet. Det visar sig också vara svårt att lära ut och bedöma, eftersom professionalism bygger på en form av tyst kunskap, som skiljer sig från de former av kunskap som lärare inom högre utbildning traditionellt arbetar med. Dessutom har studenter svårt att förstå syftet och innebörden av professionalism och tenderar att tona ner vikten av sådant innehåll som irrelevant, till skillnad från ämnesspecifikt innehåll.

Forskning om professionalism tenderar att ofta vara professionsspecifik och därmed isolerad inom varje professionell arena, vilket leder till att lite kunskap delas mellan olika professioner och professionsutbildningar. Kunskap om gemensamma nämnare eller problem i undervisning och bedömning av professionalism som sträcker sig över yrkesgränserna är bristfällig. Det gör att det finns ett behov av att studera detta inom olika yrkesområden för att främja en bredare dialog om hur professionalism kan läras ut och bedömas.

Ingår det i en större undersökning?

Ja, artikeln är en del av mitt avhandlingsprojekt med inriktning mot professionell utvecklingen under högskolestudierna. Det här är den första publikationen som rapporteras. Studien har genomförts inom ramen för ett PUNKTUM-projekt där Professionalism som utbildningsmål och hur dessa kan bedömas inom högre utbildning har varit i fokus.

Vad innebär resultaten?

Analysen av resultaten ger en teoretisk förklaring till tre problem som ofta uppstår under kurser i professionalism. Dessa problem kan fungera som en grund för att ifrågasätta och förbättra undervisning och bedömning av professionalism. För det första ses undervisning och bedömning som tätt sammanflätade praktiker, vilket bidrar till en förvirring kring om studenterna är där för att lära eller bedömas. Vi undersökte denna pedagogiska paradox i termer av "den bedömda lärandeaktiviteten". För det andra så medför denna sammanflätning en komplexitet, tvetydighet och vaghet vid övningar, vilket kan förklara varför uppfattningar om professionalism som irrelevant eller vagt i sitt innehåll kan uppstå. För det tredje såg vi en tendens bland lärarna att prioritera lärande framför bedömning i aktiviteter där studenterna agerade. Detta resulterade i sin tur i vad vi har kallat för "undvikande av bedömning".

De frågor som lyfts fram i denna studie innebär en möjlighet för lärare att vidta transformativa åtgärder. Det är en utmanande uppgift, men nödvändigt för att mildra uppenbara problem. Utan sådana förändringar finns det en risk att utbildning som syftar till att utveckla professionalism fortsätter att vara otydlig. Det kan också leda till att studenter går ut i yrkeslivet utan att kunna leva upp till de förväntningar och krav som ställs på dem.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Förvånansvärt många gemensamma nämnare dök upp bland de tre relativt olika utbildningsprogrammen. Professionalism ses till stor del som ett görande, något som sker i mötet med andra. Det som förvånar en del är att det sällan är görandet som bedöms, utan att bedömning ofta sker genom skriftliga reflektioner.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Det var spännande att nu som forskare få fördjupa sig i undervisning, som har varit en så stor del av min tidigare vardag. Att få vara en del av en senior forskargrupp har varit oerhört lärorikt och det gjort att jag har fördjupat mina kunskaper och färdigheter på alla plan under hela forskningsprocessen. Intervjuerna och mötena med lärare och studenter var också mycket roliga och intressanta att genomföra, vilket bidrog till ett omfattande datamaterial.

Referens

Liljeholm Bång, M., Lindberg, O., Rantatalo, O., & Lilliehorn, S. (2024). The mismatch between teaching and assessing professionalism : a practice architecture analysis of three professional programmes. Studies in Continuing Education. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1080/0158037X.2024.2333247

Senast uppdaterad: 2024-03-27