"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Om artikeln

Swedish upper secondary school teachers' experiences with coping with emergency remote teaching (ERT) - emerging pedagogical issues in pandemic times

Education in the North

 

Vad handlar artikeln om?

I den här artikel har vi analyserat intervjuer med gymnasielärare som arbetat under den inledande fasen av pandemin.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

Det är av intresse då den första inledande omställningen av undervisningen under pandemin skedde fort och med praktiska och pragmatiska fokus.

Ingår det i en större undersökning?

De lärare som är intervjuade i studien ingick i det fleråriga projektet ”Making it happen” i vilket vi studerade hur verksamheten vid skolor som i nåt avseende kunde förstås som framstående vad gäller användningen av IT i undervisningen.

Vad innebär resultaten?

I studien ser vi hur lärarnas arbete förändras och hur viktigt det är för dem att skapa relationer till sina elever. Även de kollegiala relationerna mellan lärare framträder i studien.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Ett lite förvånande resultat är att för vissa elever verkar den omställning som pandemin inneburit ha gett nya och andra erfarenheter av skola som inte är entydigt negativa. Detta är något lärarna ser en viss fördel med att försöka hålla kvar efter pandemin.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Studien som helhet var intressant att göra, den här avslutande delstudien gav fler frågor som vi gärna hade fortsatt att undersöka.

Länk till artikeln.

Senast uppdaterad: 2021-12-22