Jag är anknuten forskare i ortopedi och docent i professionell utveckling. Min forskning fokuserar på medicinsk pedagogik och sjukdomar i övre extremiteten. Kliniskt arbetar jag som handkirurg.
Jag är docent med en forskningsprofil inom medicinsk pedagogik och ortopedi med inriktning på övre extremiteten. Min forskningsfilosofi bygger på ett starkt tro på kraften i multidisciplinaritet, och jag strävar efter att inkludera olika perspektiv och röster i alla mina projekt. Att involvera dem som i slutändan använder forskningsresultaten – studenter, yrkesverksamma eller patienter– är avgörande för mig, och jag engagerar dem i alla stadier, från planering till tolkning. Jag har byggt upp ett omfattande nätverk av lokala, nationella och internationella samarbetspartners. Med en bakgrund inom både preklinisk och klinisk forskning har jag erfarenhet av en bred uppsättning kvantitativa och kvalitativa metoder.
Mina pågående projekt inom professionell utveckling omfattar flera områden. Ett projekt fokuserar på intraoperativt beslutsfattande och identifierar de faktorer som ligger bakom säker kirurgi, med särskilt intresse för vad som kännetecknar kirurger med lägst andel komplikationer. I samarbete med det kliniska träningscentret vid den medicinska fakulteten undersöker jag även erfarenheter av och effektiviteten av amanuensundervisning i simuleringsbaserad träning. Ytterligare ett projekt undersöker implementeringen av BT-programmet för nyexaminerade läkare, där jag studerar hur denna kritiska övergång till klinisk praktik upplevs.
Parallellt med detta bedriver jag kliniska studier inom ortopedi. Detta arbete inkluderar utveckling av ett patientrapporterat utvärderingsinstrument (PROM) specifikt för armbågsfunktion hos barn, samt en omfattande utvärdering av långtidsresultat efter behandling av armbågsfrakturer i denna patientgrupp.
Jag är meriterad lärare och undervisar och handleder studenter i ortopedi på läkarprogrammet.