"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Tomas Lindehell

Tomas Lindehell

Lärare vid Designhögskolan. Undervisar och förmedlar arbetsmetoder och kunskap i datorstödda verktyg, till designstudenterna, för att skapa 3D-modeller och presentationer.

Pedagogisk meritering: Meriterad lärare

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Universitetsadjunkt vid Designhögskolan vid Umeå universitet
Plats

Bakgrund
Född i Umeå och växte också upp här. Förutom i fyra år, studerar, i Stockhom har jag varit trogen mot mina rötter. Med en verklig intresse i mekanik, elektronik och med den kunskapen viljan att förenkla livet. Jag bestämde mig, självklart, för att studera teknik. 1990 Jag tog examen från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, med en civilingenjörsexamen inom hydraulik och pneumatik. Med en nyfödd kunskap om konstruktion och styrning av mekanisk utrustning och inbyggda system (maskindatorer) kom jag till skogsföretaget Komatsu Forest (tidigare Valmet Logging). Automatisk hyttnivelleringssystem (AutoLev), färgmärkningssystem och patent för automatisk motorsågspänning med snabbväxlingsfunktion för skördare är några exempel på arbetet under de spännande 8,5 åren. UDK, IT-konsultföretaget, precis bredvid UID, blev mitt nästa steg. Och i slutet av 1999 sökte Umeå institut för design, UID, en ny CAD & CAID-föreläsare. Att få möjligheten att vidarebefordra framstegen inom 3D-tekniken till inpirerade studenter är svårt att slå!

Tilldelats
Tomas Lindehell tilldelades fakulteten för vetenskap och tekniks pedagogiskt pris 2012

Utnämnd till meriterad lärare 2023

Utställningar
Audi UNIverse presenterade UID-studenter Umeå universitet och deras olika individuella koncept för hela designteamet och ledarskap från Audi.

Videoklipp
Fullskalig fräsning vid designinstitutet i Umeå UID. Ockelbo Revival (YouTube)

Umea Institute of Design en spellista med videor

Vad jag gör vid UID

Jag förmedlar kunskap främst inom områden relaterade till 3D-programvara och visualisering:

  • Ytmodellering med NURBS, Autodesk AutoStudio (känd som "Alias") och Rhino
  • Polygonmodelering med verktyg som Blender och SketchUp
  • Visualisering och återgivning av stillbilder och animeringar med Keyshot, Autodesk VRED Pro och Alias
  • Avancerad ytmodellering med solidmodelleraren SolidWorks
  • Export för Fräsning, IGES och STEP, för att kunna göra frästa prototyper
  • Preparering av digitala filer för snabb prototypning, RP (FFF-friformframställning, 3D-utskrifter)
  • Vad är polygonmodellering? Blender, Autodesk Alias, Autodesk Mesh Mixer, Netfabb Basic, MeshLab, Makehuman
  • Jag är också inblandad i "Hands on Work" med fräsmaskiner och Cam-programvara för att skapa fysiska modeller
  • Introduktion till SketchUp vilket är en fantastisk 3D-programvara med imponerande möjligheter.
  • 3D-skanning eller objekt med laser, structured-light, Go!SCAN 3D, IR IPad-skanner eller bara en kamera (photogrammetry).
  • Och förstås allting "där-i-mellan"!

Här en länk med mer information "a jumpstation"