Information till medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 29 oktober 2020)

Hoppa direkt till innehållet
printicon
Personalbild Tova Stenlund

Tova Stenlund

Docent i psykologi och Biträdande föreståndare med ansvar för forskning vid Polisutbildningen. 

Kontakt

Verksam vid

Anknytning
Universitetslektor vid Institutionen för psykologi
Plats
Hus Y, Beteendevetarhuset, Vindarnas torg, Mediagränd 14, B-118 Umeå universitet, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå
Anknytning
Anknuten som övrig/annan befattning till Enheten för polisutbildning vid Umeå universitet
Plats
Polisutbildningshuset, Humanioragränd 3 Umeå universitet, 907 36 Umeå

Jag arbetar främst med forskning men har också lite undervisning vid Inst. för Psykologi. Förutom mitt uppdrag som ansvarig för forskningen vid polisutbildningen är jag också inblandad i några olika forskningsprojekt. Det mesta av min forskning kan lite grovt sägas falla inom tillämpad psykometri. Det senaste projektet Perspective taking ability in future police officers: effects of training and professional practice syftar till att undersöka om och hur polisstudenters perspektivtagande, dvs förmåga att möta andra människor och kunna sätta sig in i andra människors situation, förändras under utbildningstiden. Vidare studeras också inställning och attityder till yrket och medarbetare, och huruvida de förändras under praktiken. En annan del av min forskning handlar om hur beteendefaktorer som testtagarstrategier, risktagande, motivation och testängslan, påverkar resultatet i ett prov. Dessa studier är relaterade till högskoleprovet. Yttterligare en del av min forskning består av studier inom området för minne och lärande i projektet Learning to engage the brain. Studierna fokuserar på effekter av upprepade test som ett medel för att främja lärandet. Grundtanken med projektet är att inte bara titta på hur effekter av upprepade test stärker lärandet utan också om personlighet eller kognitiv nivå har någon betydelse för storleken på effekterna.

Min undervisning sker på avancerad nivå inom Psykologprogrammet, i kurser som främst handlar om psykologisk testning, psykometri, testkonstruktion och vetenskaplig metod.

För övrigt disputerade jag i forskningsämnet Beteendevetenskapliga mätningar, 2011, där fokus ligger på konstruktion, utveckling och kvalitet (i termer av validitet och reliabilitet) i mätningar och bedömningar av olika slag. Innan jag påbörjade min forskarutbildning arbetade jag som forskningsassistent och utredare i projektet för körkortsprovet vid Institutionen för Beteendevetenskapliga Mätningar.

2019
Policing: an international Journal of Police Strategies and Managment, Emerald Group Publishing Limited 2019, Vol. 42, (5) : 725-738
Inzunza, Miguel; Stenlund, Tova; Wikström, Christina
2018
European Journal of Psychology of Education, Springer 2018, Vol. 33, (2) : 403-417
Stenlund, Tova; Lyrén, Per-Erik; Eklöf, Hanna
2017
Journal of Cognitive Education and Psychology, Springer Publishing Company 2017, Vol. 16, (3) : 241-259
Bertilsson, Frida; Wiklund-Hörnqvist, Carola; Stenlund, Tova; et al.
2017
Assessment in education: Principles, Policy & Practice, Vol. 24, (1) : 4-20
Stenlund, Tova; Eklöf, Hanna; Lyrén, Per-Erik
2017
Educational Psychology, Vol. 37, (2) : 145-156
Stenlund, Tova; Jönsson, Fredrik; Jonsson, Bert
2016
Educational Psychology, Vol. 36, (10) : 1710-1727
Stenlund, Tova; Sundström, Anna; Jonsson, Bert
2016
ICOM-6 Conference Programme.: Konferensbidrag. Abstract (Refereegranskat) : 84-84
Wiklund-Hörnqvist, Carola; Jonsson, Bert; Stenlund, Tova
2013
Assessment & Evaluation in Higher Education, Taylor & Francis 2013, Vol. 38, (1) : 1-15
Stenlund, Tova
2013
International Journal of Lifelong Education, Vol. 32, (4) : 535-547
Stenlund, Tova
2012
Assessment in education: Principles, Policy & Practice, Vol. 19, (2) : 177-192
Stenlund, Tova
2012
Oslo: NVL - Nordiskt nätverk för vuxnas lärande, och VOX - Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitik 2012
Stenlund, Tova; Andersson, Per
2011
Academic dissertations at the department of Educational Measurement, 6
Stenlund, Tova
2010
Assessment & Evaluation in Higher Education, London: Routledge 2010, Vol. 35, (7) : 783-797
Stenlund, Tova
2009
Public Health, London: Academic P. 2009, Vol. 123, (4) : 339-345
Stenlund, Tova; Lidén, E.; Andersson, K.; et al.
2007
EM, 59
Henriksson, Widar; Stenlund, Tova; Sundström, Anna; et al.
2007
Proceedings from the conference: The GDE-model as a guide in driver training and testing: Umeå, May 7-8, 2007 : -
Stenlund, Tova
2007
BVM : Beteendevetenskapliga mätningar, 30
Stenlund, Tova; Henriksson, Widar; Sundström, Anna
2007
BVM / Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet, 27
Stenlund, Tova; Henriksson, Widar; Wahl, Charlotte; et al.
2006
ECTS assessment in higher education: Conference proceeding : 106-107
Näsström, Gunilla; Stenlund, Tova
2006
BVM / Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet, 24
Stenlund, Tova; Henriksson, Widar; Sundström, Anna

Forskningsprojekt

1 januari 2015 till 31 december 2019