Publicerad: 2024-02-12 Uppdaterad: 2024-02-13, 08:36

Att sammanlänka våra liv över generationer

PORTRÄTT Sara Kalucza, forskare vid Sociologiska institutionen, undersöker arbetsmarknadsbanor och deras förändringar över tid. Hon att hoppas forskningen i förlängningen kan vara till hjälp vid policyskapande.

Bild: Ulrika Sahlén
Sara Kalucza

Vad har du för koppling till CEDAR?
Jag jobbar på Sociologiska institutionen men blev anknuten vid CEDAR 2020 på grund av all spännande och närliggande forskning som pågår där.

Hur kom det sig att det sig att du blev sociolog?
Jag skulle egentligen läsa statsvetenskap, men efter en kurs i ”Intercultural Studies” på Linnéuniversitetet, vilket var en sociologikurs, med Professor Mats Trondman var jag helt fast.

Vad forskar du om just nu?
Jag forskar om arbetsmarknadsbanor och hur de utvecklar sig över tid, med fokus på individer som är uppväxta i glesbygd. Jag är intresserad av hur det kopplar till individuella faktorer så som familj, men även regionala faktorer.

Du ska föreläsa under Fika efter en demograf 19/2, vill du berätta lite om din föreläsning?
Jag ska prata om hur våra liv är sammanlänkade mellan generationerna, och hur händelser som till exempel arbetsmarknadsbanor kan speglas inte bara i din egen hälsa utan också i dina familjemedlemmars, som dina föräldrars.

Hur länge har du forskat om det här?
Just den här studien har jag skrivit på tillsammans med Professor Anna Baranowska-Rataj inom hennes stora HEALFAM projekt sedan förra året, men frågor om hälsa, familjebildning och arbetsmarknad med de här typerna av datamaterial och metoder har jag studerat sedan 2014.

Vilka skulle du vilja se använde sig av dina/din forskargrupps resultat?
Jag skulle vilja att resultaten från den här studien, och från HEALFAM projektet i stort som studerar hur effekter av arbetslöshet påverkar andra familjemedlemmar, hjälper till att informera policy. När vi pratar om ”kostnader” av arbetslöshet eller osäkerhet på arbetsmarknaden är det viktigt att förstå att den här osäkerheten inte bara drabbar individen, utan även sprider sig i nätverket runt oss. Vi är inte isolerade öar, utan tätt sammanlänkade, och vår hälsa är sammanlänkad med de som står oss nära. Detta måste man ha i åtanke för att förstå de verkliga samhällskostnaderna av vissa typer av osäkerhet och individuell ohälsa.

Vad är roligast med ditt arbete?
När jag får sitta och programmera något kul script i R.

Demografiska databasen vid CEDAR firar 50 år, hur tycker du att Jubilaren verkar må?
 Jag tycker det är en 50 åring vid gott humör och god hälsa, med många spännande planer för nästa fas i livet.

Forskare