"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Eva Lindgren
Publicerad: 2025-09-26

"Barns rätt att använda alla sina språk, få tro på sig själva och bejaka olikheter"

PORTRÄTT ”Alltid barnen!” Eva Lindgren tvekar inte när hon ska beskriva sin drivkraft som forskare. Som lärare i musik och engelska föddes intresset för att förstå hur människor tänker och lär sig saker. Även om hon genom åren fått kämpa och blivit ifrågasatt för sitt forskningsområde inom utbildningsvetenskap; händer det mer sällan nu än för 20 år sedan. Något som bådar gott för framtiden och för utvecklingen av forskningsområdet.

Text: Per Melander
Bild: Mattias Pettersson
Eva Lindgren

Eva Lindgren säger att hon har jobbat med frågor som rör språk, skrivande och lärande på olika sätt genom åren, och beskriver hur det hela tog sin början:

– Min bakgrund som lärare i musik och engelska ledde mig in på den här banan och jag har alltid haft ett stort intresse för att förstå hur människor tänker och lär sig.

– I min forskning har jag studerat bland annat hur och varför man ändrar saker när man skriver, hur man kan arbeta med skrivande i klassrummet för att stötta elever att omvandla sina tankar till text och nu försöker jag och kollegor att förstå hur generativ AI påverkar skrivandet i skolan ur kognitiva, kontextuella och materiella perspektiv. 

Det känns oerhört viktigt att kunna bidra med forskning som har direkt relevans för skolan

Hon berättar vidare att en annan del i forskningen handlar om att arbeta tillsammans med lärare för att bättre förstå elevernas lärande och det som sker i klassrummet.

– Här har jag haft förmånen att jobba tillsammans med lärare från olika stadier och ämnen, till exempel samiska. En internationell studie, ledd från Toronto, undersökte lekens betydelse i urfolkssammanhang och där deltog jag tillsammans med en kollega och lärare i samiska. Resultaten pekar på vikten av autentiska och trygga miljöer där samiskan används, vilka inte alltid är lätta att skapa i en skolsituation. 

Bidra med relevant forskning

Som exempel på vad hon tycker hennes forskning har bidragit med lyfter hon fram ett projekt som nyligen avslutades, som handlade om skrivande och demokrati, att delta i samhället genom skrivandet.

– Där tog vi fram ett material tillsammans med lärare som har blivit väldigt efterfrågat. Jag föreläser ofta för lärare och de hör ofta av sig för att få tillgång till materialet. Det känns oerhört viktigt att kunna bidra med forskning som har direkt relevans för skolan. 

– Jag och kollegor har också bidragit till förståelsen av revision i skrivandet genom att i flera studier utforska de kognitiva processerna som materialiserar sig i skrivandet. Då har vi använt keystroke logging.

När det gäller Evas främsta drivkrafter som forskare är svaret solklart:

– Alltid barnen! Deras lärande, deras rätt att använda alla sina språk, vikten av att de tror på sig själva och inte minst att alla är olika.

Hur vill du beskriva vad har det betytt för dig är att vara verksam vid Umeå universitet?

– Umeå universitet har gett mig möjlighet att arbeta med forskning inom områden som jag brinner för tillsammans med många fina kollegor. Vi har också kunnat bygga upp forskningsmiljön LITUM, med många projekt och med nära koppling till både lärarutbildning och forskarutbildning.

Hon säger vidare att det finns ett intresse för forskning om undervisning och lärande vid universitetet och man satsar på utbildningsvetenskaplig forskning; även om det inte alltid varit så enkelt.

– Jag har dock genom åren fått kämpa lite för mitt forskningsområde och jag har mött en viss skepsis mot utbildningsvetenskaplig forskning. Tack och lov händer det mer sällan nu än för 20 år sedan. Det bådar gott för framtiden och för utvecklingen av forskningsområdet.