Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)
Forskningsgrupp Både läsande och skrivande pågår under en stor del av människors vakna tid i en mängd olika kontexter, på en mängd olika språk och med olika syften. Under de senaste åren har vi sett stora förändringar i människors läs- och skrivvanor. Detta ställer inte bara krav på skolan och högskolan utan också på forskarsamhället.
Läsande och skrivande formar komplexa system där språk, identitet och kontext samverkar. För att driva forskningen framåt tror vi att det är nödvändigt att betrakta literacy utifrån flera olika och även nya perspektiv. Vid Umeå universitet finns stor erfarenhet av såväl kognitiv som sociokulturell forskning om läsande och skrivande. Vår forskning innefattar ett brett spektrum av olika perspektiv såsom: policy och demokrati, flerspråkighet, läs- och skrivsvårigheter samt läsande och skrivande i skolans alla ämnen.
Ämneslärarutbildningen i svenska har fått omdömet Hög kvalitet i Universitetskanslerämbetets granskning.