Bild: Mostphotos/Wavebreak Media LTD

Publicerad: 2021-07-16

Covid-tester viktiga för att vara redo inför OS

REPORTAGE Världens bästa idrottare har väntat ett år extra för att få chansen att tävla i Tokyo-OS 2020. Alla kommer inte att kunna göra sitt bästa där. Några har varit sjuka i covid-19 och inte haft möjlighet att kvalificera sig eller har inte kunnat nå toppform. Andra avstår deltagande i OS i Tokyo av rädsla för att drabbas av sjukdom som kan få konsekvenser för deras framtid.

Text: Inger Nilsson

– Idrottarna tillhör inte riskgrupperna, men covid-19 kan fångas upp med antikroppstest, där man kan se om de haft infektionen. Ibland kan det ha varit väldigt lindriga symptom, säger Nikolai Stenfors, som är universitetslektor vid Umeå universitet, docent i lungmedicin och forskar kring sambandet mellan kyla, fysisk aktivitet och luftvägsohälsa.

Han jobbar som överläkare vid lungkliniken på Östersunds sjukhus och är knuten som rådgivande till Sveriges olympiska kommitté, SOK, och dess medicinska team inför OS i Peking i vinter.

Extra noga med tester

Coronasmittan sprider sig i allt snabbare takt i Japan. För idrottaren är OS ett av de största sportsliga målen i livet och det kan vara svårt att tacka nej när OS-chansen uppstår. Trots riskerna.

– Det kommer att vara extra noga att testa deltagarna. Skulle någon i OS-truppen drabbas så är OS nog inte aktuellt.

– Man kan göra normala tester, där man röntgar lungorna för att se om det finns rester av covid-19-pneumoni, om det finns förändringar eller om det har tillkommit något. Om det finns oro för hjärtmuskelinflammation fångas det på EKG och med blodprover. Det går också att göra ansträngningstest.

Det är inte svårt att förstå att den som blivit OS-uttagen vill vara med där, även om personen kan ha haft covid-19.
– Det finns inga enhetliga regler för NÄR man ska återgå till träning eller tävling, men det finns konsensus kring sju-åtta veckor och att man ska vara symptomfri. Sunt förnuft och övervakning av lagläkare och förbundsläkare är vad som gäller.

– Det luriga med covid-19 är post-covid. Man kan ha nedsatt lungfunktion i flera månader. Patienter med post-covid kan beskriva trötthet och symptom utan att man hittar nedsättningar i våra tester. Då kan det vara svårt att särskilja en normal konvalescens och ett utdraget sjukdomsförlopp.

Andra lungsjukdomar och dålig luftkvalitet

Nikolai Stenfors forskar på skidåkare och skidskyttar och astma. Han konstaterar att en tiondel av befolkningen har astma, men en tredjedel av unga skidåkare.

– När vi talar om covid-19 och lungsjukdom får vi inte glömma att det också kan vara gamla, kända sjukdomar, som till exempel astma. Ledare, föräldrar och idrottsläkare måste vara mer uppmärksamma.

Nikolai Stenfors har varit handledare för doktoranden Tommie Irewall (som inledde sina medicinstudier vid Umeå universitet, men nu också finns i Östersund) som har disputerat om EILO, Exercise-induced laryngeal obstruction, "ansträngningsutlöst kramp i luftstrupen" (ej i lungorna). Det är ytterligare en diagnos att ta hänsyn till.

Annat som kan spela roll är luftföroreningar, som finns även i Tokyo. Luftföroreningar kan ge symptom som irritation i näsa, hals och luftrör och kan ibland likna en infektion.

– Man måste ta hjälp av sunt förnuft. Det vi kan göra är att monitorera och övervaka. Det publiceras ny forskning och nya rapporter varje vecka. Varje vecka avsätter jag tid för att läsa nyheter om detta. Vi börjar få en bättre bild.

Nikolai Stenfors
Universitetslektor, överläkare