Publicerad: 2020-10-14 Uppdaterad: 2022-11-07, 09:08

Fokus på muskler hos friska och sjuka

PORTRÄTT Per Stål, professor i anatomi, forskar om friska och sjuka muskler. Han försöker att på strukturell och molekylär nivå förstå vilka mekanismer som är inblandade vid skada, sjukdom och läkning, och hur exempelvis åldrande och träning påverkar processerna.

Bild: Mattias Pettersson

Skelettmuskler har en anmärkningsvärd plasticitet. Träning kan öka muskelmassa och förändra muskelns funktionella egenskaper genom att modifiera sin energimetabolism, proteinsyntes, kärlförsörjning och sammansättning av kontraktila motorproteiner. Adaptationen regleras genom ett komplext system av signalmolekyler som även bidrar till att skydda, läka, och återbilda muskelceller vid skada.

På andra sidan av spektrumet leder inaktivitet, åldrande, sjukdom och nervskador till specifika förändringar som försvagar muskelcellen.

Per Ståls forskning är fokuserad på att öka kunskapen om frisk och sjuk muskulatur. I sin forskning försöker han på strukturell och molekylär nivå förstå vilka mekanismer som är inblandade vid skada, sjukdom och läkning och hur åldrandet och olika typer av träning och medicinsk behandling påverkar processerna.

Genom att kartlägga förändringar och biologiska processer i människans muskler vid sjukdom och skada och hur cellerna adapterar till olika stimuli, ökar möjligheten att utveckla preventiva åtgärder och adekvata behandlingsmetoder.

Om Per Ståls forskning

Biografi

Per Stål föddes i Skellefteå 1955 och blev legitimerad tandläkare 1992. Efter forskningsstudier vid universiteten i Umeå och Padua, Italien, tog han sin doktorsexamen i medicin 1994. Han blev docent 2002 och är sedan 2012 forskningsledare vid laboratoriet för muskelbiologi.

Per Stål har även haft ett stort engagemang inom grundutbildning och 2018 antogs han som meriterad lärare. Han har erhållit ett flertal utmärkelser för sin undervisning och forskning.

Per Stål