Publicerad: 2022-03-16 Uppdaterad: 2023-01-11, 09:36

”För mig var det ett måste att läsa på universitet”

PORTRÄTT Förmågan att ta sig an utmaningar och finna lösningar på problem är något som präglar Mohsen Salehis liv. Det präglar hans konstnärskap, det präglade hans flykt från Afghanistan och det präglar hans studier inom maskinteknik vid Umeå universitet.

Text: Johanna Fredriksson
Bild: Simon Jönsson, Umeå universitet, simon ohman jonsson inhousebyran, Simon Jönsson

Det är en snövit förmiddag när Mohsen Salehi tar emot i sin studentlägenhet på Tomtebo. Han känner sig lite sliten efter både tenta och ett tungt pass på gymmet dagen innan. Enrummaren doftar intensivt av sandelträ, rökelsen på skrivbordet gör honom lugn och avslappnad.
Mohsen Salehi läser andra terminen på högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik vid Umeå universitet. Högskolestudier har alltid varit ett önskvärt mål. Men att det skulle ske i Umeå eller ens Sverige var långt ifrån självklart.

"Jag förstod att maskinteknik är min grej"

Mohsen Salehi är kreativ och intresserad av matematik, fysik och problemlösning. Att plugga maskinteknik blev helt rätt för honom.

Mohsen Salehi är född afghan, uppvuxen i Teheran, Iran. 16 år gammal flydde han hemlandet för att några månader senare anlända till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. I Umeå började han på Språkintroduktion, en utbildning för nyanlända ungdomar i syfte att lära sig svenska och kunna påbörja andra studier.
– Svenska och persiska är inte alls likt varandra. Speciellt när det kommer till grammatik, då är det helt olika världar. Men jag satsade ganska mycket och det gick bra ändå, säger Mohsen Salehi.

Efter två år hade han skaffat sig kunskaper nog för att börja på Naturprogrammet på en gymnasieskola i Umeå.

– Gymnasiet var som att en ny dörr öppnades in i svenska samhället. Där lärde jag mig mycket om kulturen, folket och det svenska systemet, säger Mohsen.

Jag ville verkligen plugga på universitet också.

Direkt efter gymnasiet sökte han och kom in på sitt förstahandsval på Umeå universitet.
– Jag ville verkligen plugga på universitet också. För det första tycker jag om att plugga, för det andra är det svårt här i Sverige att få ett drömjobb om man bara har en gymnasieexamen. För mig var det ett måste att läsa på universitet, säger han.

Bra att vara kreativ

Att lotten föll på högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik har dels att göra med att han lärt känna människor som valt den banan i livet och blivit inspirerad, dels gillar han matematik, fysik och problemlösning – vilket är ingredienser som återfinns i utbildningen. Men något han inte räknat med var att hans konstnärliga ådra skulle vara till nytta i studierna inom maskinteknik.

I den ganska lilla lägenheten finns ett stort skrivbord, det är täckt med plastduk och på den finns burkar med vatten och penslar, akvarellfärger och ett ark med en påbörjad målning av en koltrast.

Det känns som att jag är i meditation. Jag blir lugn i kroppen.

Mohsen har ritat och målat så länge han kan minnas. Han fick material av sin pappa när han var fem–sex år gammal och konstnärskapet kom att bli hans största och viktigaste hobby.

– Jag mår väldigt bra när jag målar. När jag målar har jag väldigt stort fokus och tänker inte på andra grejer, det gör att man lever i den stunden. Det känns som att jag är i meditation. Jag blir lugn i kroppen, säger han.

Han målar helst i akvarell och motiven varierar mellan porträtt, blommor, djur och landskap. För tillfället har han fastnat för fåglar.

– Det finns väldigt många fåglar och varje fågel kräver sin egen teknik att måla. Det blir som forskning, i dag målar jag koltrast och det kräver en viss planering att göra den. I morgon målar jag en fjälluggla och det kräver en annan strategi. Det är väldigt intressant. Jag tycker om utmaningar och problemlösningar, säger han.

Att vara undersökande, kreativ, kunna hålla fokus, ha tålamod och vara noggrann upplever Mohsen är egenskaper som passar bra att ha vid studierna i maskinteknik också.
– Maskinteknik handlar inte bara om matte och fysik. Man måste kunna lösa problem och man måste vara kreativ. Jag använder absolut min konstnärsbakgrund när det kommer till utbildningen, säger han.

Jag använder absolut min konstnärsbakgrund när det kommer till utbildningen.

Moshen återkommer ofta till att han uppskattar stillhet och lugn. Därför passar det honom att bo där han bor. Bara en bit bort ligger Nydalasjön, där finns alla möjligheter till naturupplevelser. På vintern kan man promenera eller åka skidor och skridskor på sjön. På sommaren går det att bada eller springa och cykla runt sjön. Att ha den här naturen inpå knuten skiljer sig mycket från uppväxten i mångmiljonstaden i Mellanöstern.

– I Teheran är det inte alls så här. Landet är mycket torrare. I Umeå bor vi i naturen. Och det finns väldigt bra cykelvägar här, man kan cykla i hela Umeå, säger Mohsen.

I går var det tenta. I morgon påbörjas en ny kurs på utbildningen. Mohsen tittar i sitt schema, det är ett praktiskt moment och de kommer att hålla till i en verkstad. Det innebär att han kommer att träffa några av sina vänner i klassen mer.
– Det ser jag fram emot, säger Mohsen Salehi.

Fakta om Mohsen Salehi

Födelseår: 1999.
Läser: Högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik.
Bor: På Tomtebo.
Förutom student är Mohsen Salehi konstnär, se hans verk här.

Är du intresserad av maskinteknik? Läs mer här!