Publicerad: 2019-05-29 Uppdaterad: 2022-10-31, 13:46

Förbered dig för studentliv i Umeå

PORTRÄTT NY STUDENT. Du vill plugga på Umeå universitet - vi håller tummarna för att det går hela vägen! Antagningsbeskedet kommer i mitten av december, men vad kan du göra innan? En student och en studievägledare ger sina bästa tips för dig som ska börja plugga och flytta till Umeå.

Bild: Malin Grönborg

1. Börja kolla efter bostad!

I Umeå finns bostäder för alla, men precis som i andra stora universitetsstäder kan det behövas lite letande för att du ska hitta hem.

– Facebook och Blocket är en bra väg att hitta bostad. Våga också tänka lite bredare: bo i rum i kollektiv med andra studenter eller som inneboende? Sådana erbjudanden hittar man i sociala medier. Ställ dig i diverse bostadsköer så snabbt som möjligt till exempel hos det kommunala bostadsbolaget Bostaden AB, säger Tomas Lilja, studievägledare.

– Flera privata hyresvärdar har "först till kvarn", och ingen kötid, så det är en möjlighet om du inte hunnit ställa dig i bostadskö än, berättar Eva Forslund, student som bott i Umeå i ungefär ett år. Sedan kan man alltid hitta något provisoriskt till en början. Man lär ju känna folk allteftersom och krisar det kan man ofta sova på någon kursares soffa ett tag. Folk är väldigt hjälpsamma här!

2. Bekanta dig med Umeå (uttalas "ume")

Efter att du funderat på boende – bekanta dig lite med Umeå som stad.

– Jag märker att många vet väldigt lite om Umeå innan de flyttar hit. Bilda dig en uppfattning om campus och staden redan nu så blir det enklare när terminen väl börjar. Umeå har massor att erbjuda, säger Tomas och fortsätter: Då kan du fokusera på studierna och mottagningsaktiviteterna när terminen börjar.

– Jag tycker också att mottagningen är ett jättebra sätt att komma in i staden och studentlivet, då lärde man känna folk, säger Eva och berättar att hon själv inte är någon festprisse.

– Många på vår utbildning har ett idrottsintresse och det anordnas mycket annat trevligt. Så håll utkik efter information om sociala aktiviteter för just ditt program eller kurs.

– Säkert känner du nån som bor eller bott i Umeå – fråga i dina sociala kanaler hur det är att leva och bo i Umeå. Bara att veta hur tillvaron kommer bli till hösten kan göra dig lite tryggare, menar Tomas.

– Det är en social stad, tycker jag. Det finns en öppenhet för nya människor i Umeå. Många hitresta studenter i samma situation göra att man hittar varandra och umgås, säger Eva.

3. Sök studiemedel

Tomas tipsar även om att söka studiemedel i god tid. I början av terminen kommer många ansökningar in och det kan därför ta lite tid innan CSN har hunnit handlägga allt, och du kan få vänta på besked och pengar. Fundera också gärna lite på hur mycket pengar du kommer att behöva, och om du har tjänat pengar som kan påverka hur mycket studiestöd du kan få – har du kanske sommarjobbat till exempel? Kom också ihåg att lämna din studieförsäkran när du börjat och registrerat dig på kursen!

CSN – söka studiemedel

4. Ta ett djupt andetag – allt kommer bli bra

Ett av de vanligaste problemen studenter hör av sig till Tomas och de andra studievägledarna om är att de upplever att de har valt fel kurser eller utbildning.

– Men det är inte hela världen, det mesta går att ordna till på ett eller annat sätt, berättar Tomas.

Får man problem med studierna så finns det hjälp att få.

– Bland annat om man har problem med studieteknik så finns Studieverkstan, som är kopplat till universitetsbiblioteket, informerar Tomas. Hos oss på Studentcentrum finns även sjuksköterskor, samtalsbehandlare och studievägledare som alla är till för att studenterna ska må så bra som möjligt och lyckas med sina studier.

– Vi möter ofta studenter som känner sig stressade. Ofta är det stress som det finns hjälp för. Kanske med hjälp av ett samtal hos en av universitetets samtalsbehandlare, säger Tomas.

Jag tycker inte heller att man ska oroa sig, fortsätter Eva.

– Det är ju en annan typ av plugg än på gymnasiet, så är det. Men man kommer in i det, avslutar hon.